Als beginnend zelfstandig ondernemer krijg je van alle kanten goedbedoelde adviezen. Die variëren zo’n beetje van: ‘je moet vooral veel netwerken’ tot ‘je moet ervoor zorgen dat je de beste wordt in je vak’.

Door Dick Bosscher

Met de meeste adviezen kon ik niet zoveel. Ik was al de beste in mijn vak (‘vooral onbescheiden zijn’ was ook een van de meest gehoorde adviezen) en ik heb een hekel aan netwerkbijeenkomsten.

Mij doe je geen plezier met een uitnodiging voor een congres of symposium waarin juichend wordt aangekondigd: ‘en om 18.00 uur: netwerken!’

In Nederland wordt onder netwerken verstaan dat je in een te kleine ruimte vol gekopieerde mannen, glaasje in de hand, een praatje aanknoopt met degene die toevallig naast je staat. Ik tref altijd de verkeerde.

Badge

Onderwijl over koetjes en kalfjes pratend probeer ik op zijn badge te ontcijferen wat hij doet voor de kost. Als ik het eindelijk heb ontdekt, blijkt hij werkzaam in een functie waarin hij niet in de verste verte zeggenschap heeft over de aanschaf van workshops, trainingen of coaching.

Het gaat steevast om verkopers van heftrucks, vertegenwoordigers in Duitse braadworsten of leveranciers van aluminium tuinsetjes aan Dubai.

Daarnaast zijn er groepjes mannen die er – welke dag het ook is – hun vrijdagmiddagborrel komen vieren en zodoende een excuus hebben om nog niet naar huis te hoeven. De schaarse dames in mantelpak zijn doorgaans óf met hun baas mee óf zij horen bij de bediening. Om kort te gaan: ik ga altijd met tien nutteloze visitekaartjes naar huis.

Nou weet ik dat zo’n bijeenkomst niet direct opdrachten oplevert, maar noem het dan niet net-werken!

Netwerkbeurs

Ook op een netwerkbeurs loop ik verloren rond, alsof ik auditie kom doen bij Goede Tijden Slechte Tijden. Dat komt vooral door de vele dooddoeners en open deuren die zo’n gekunsteld evenement overeind houden. ‘Inspirerend’, is er zo een. ‘Samen Succesvol Ondernemen’, ook zo erg.

En dan de statements van al die BN’ers die als gastspreker komen opdraven! De afgelopen week was de jaarlijkse netwerkbeurs Contacta in de Zeelandhallen in Goes. Hoogleraar en voormalig hoogvlieger Wubbo Ockels deed daar de opzienbarende uitspraak: 'Wil je bij de winnaars horen, dan heb je visie nodig.'

Zo!

Mijn advies aan beginnende ondernemers is dan ook: volg je instinct en luister vooral niet naar al die dooddoeners, open deuren en goedbedoelde adviezen.

Oké, nu ik die laatste zin nog eens nalees… dat is inderdaad ook een open deur. Een goedbedoeld advies, maar toch.

Dick Bosscher is journalist en trainer/coach journalistiek en communicatie en eigenaar van Duidelijker bv. Hij traint journalisten en geeft communicatietrainingen aan bedrijfsleven en overheden. Je kunt hem volgen op Twitter.