AMSTERDAM - De financiële crisis haalt het beste uit familiebedrijven. Veertig procent geeft aan dat de crisis het bedrijf succesvoller heeft gemaakt, zo blijkt uit een onderzoek door Baker Tilly Berk en Nyenrode Business Universiteit.

Hoewel driekwart van de familiebedrijven wel last had van de crisis, haalde de periode het ondernemerschap in de bedrijven naar boven. Zo koos de helft van die familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in innovatie.

Voor het onderzoek kregen ruim 100 familiebedrijven de vraag voorgelegd wat de crisis met hun bedrijf heeft gedaan. In Nederland is bijna 70 procent van alle bedrijven een familiebedrijf en zijn familiebedrijven goed voor de helft van de werkgelegenheid.

Prof. dr. Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven, onderschrijft de onderzoeksresultaten: "Ruim 80 procent van de directeuren van familiebedrijven is er van overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat zij een familiebedrijf zijn. De betrokkenheid van de familie wordt gezien als een van de krachten van het familiebedrijf."