AMSTERDAM – Productleveringen uit China voldoen steeds minder vaak aan de eisen, maar importerende bedrijven staan vrijwel machteloos. Dat concludeert inspectiemanager Bjorn de Jong van InspectionPartner.

De Jong inspecteert voor klanten als Ikea, Nestlé en Wehkamp hun bestellingen in China. Volgens hem is het aantal afgekeurde bestellingen tijdens zijn inspecties in vier jaar tijd met 17 procent toegenomen tot maar liefst 84 procent. “Uiteindelijk is in drie procent van de gevallen de schade niet te herstellen en heeft de afnemer alle moeite er nog iets van te maken.”

De vraag naar Chinese producten neemt in hoog tempo toe. Tegelijkertijd durven Chinese leveranciers geen ‘nee’ te verkopen, denkt De Jong. “Ze leveren simpelweg in op de kwaliteit. “

“Met name bestellingen voor bedragen tot 90.000 euro kennen veel fouten. Zulke bedragen worden in China gezien als relatief kleine bedragen. Maar ook boven die grens gaat het zelden helemaal goed.”

Chinese manier

Is de bestelling uiteindelijk in de soep gelopen, dan is er weinig meer aan te doen. Volgens De Jong zijn er wel contracten in China, maar kost de aanvechting van misproducties door de bureaucratie zoveel tijd “dat er geen beginnen aan is”.

“Uiteindelijk lossen we het vaak op door simpelweg naar de fabriek te gaan en het op een Chinese manier aan te pakken. Met name aan de eettafel word het vaak opgelost.“