RIJSWIJK - Winkelketen Hema werd donderdagavond overspoeld met bestellingen voor taarten, toen die op de site enkele uren per ongeluk gratis werden aangeboden. De Hema is niet het eerste bedrijf dat problemen ondervindt door een foutieve vermelding op de site.

Postorderbedrijf Neckermann kreeg juni vorig jaar een schadepost van 50.000 euro te verwerken. Het bedrijf bood per ongeluk 3 dagen lang op de website een breedbeeld-tv aan in combinatie met een tafelvoetbalspel voor 347 in plaats van 599 euro.

Neckermann streek met de hand over het hart en leverde de 182 klanten het product tegen de beloofde prijs.

In mei 2007 zorgde een verkeerde prijs op de site van internetwinkel Bol.com voor een stormloop op een digitale camera van het merk Canon. De adviesprijs was 349 euro, maar het apparaat werd op de site aangeboden voor 29 euro.

Ingedekt

In een etmaal tijd bestelden 1700 mensen de camera. Bol.com heeft zich echter in de algemene voorwaarden ingedekt voor dit soort fouten, maar gaf de bestellers als goedmakertje en tegoedbon van 10 euro.