AMSTERDAM – De strategie die ondernemingen presenteren is vaak een open deur voor analisten. Marktvolgers kwalificeren de plannen vaak als oppervlakkig en niet geloofwaardig.

Dit melden de Erasmus Universiteit en adviesbureau PwC (PricewaterhouseCoopers) woensdag in een onderzoek onder 250 analisten en beleggers wereldwijd.

Volgens analisten blijkt uit de gepresenteerde ondernemingsstrategie dat er vaak weinig analyse aan ten grondslag ligt.

Ondernemingen communiceren niet goed wat nou het onderscheidend vermogen van het bedrijf is. Al met al geven analisten de gemiddelde ondernemingsstrategie een onvoldoende.

Advies

"Het blijkt dat ondernemingen vaak zelf het meest te spreken zijn over de flexibiliteit in hun strategie. Voor analisten en beleggers maakt die flexibiliteit de strategie echter niet meer geloofwaardig”, verklaart onderzoeker Erik Roelofsen.

“Mijn advies: geef analisten vooral inzicht in de gevolgen van de strategie voor investeringsbeslissingen en de inzet van talent binnen een concern. Daar is bij hen veel meer behoefte aan.”