DEN HAAG - Cafébazen voelen zich lang niet altijd de baas over hun café. Ze zitten vaak vast aan contracten met een bierbrouwer en die bepaalt in hoge mate hun wel en wee.

Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd rapport van het bureau EIM in opdracht van het Bedrijfschap Horeca en Catering.

Brouwerijen nemen een groot deel van de investeringen in de cafés op zich, zoals tap- en koelinstallaties.

Volgens het rapport Rendement en Relatie is driekwart van de cafés gebonden aan de bierbrouwer. Een op de zes cafépanden is zelfs eigendom van een brouwerij. Van de kasteleins heeft 11 procent een geldlening of een borgstelling van de brouwerij.

Winst

Hoe groter de binding met de brouwer, hoe minder de nettowinst. De cafébazen hebben te maken met verschillende prijzen die ze moeten betalen voor de inkoop van de drank. Bij een sterke binding met de brouwer wordt een hogere inkoopprijs betaald voor het bier.

Menig caféhouder betaalt per liter meer dan de consument in de supermarkt. ''Ondernemers met een 'pandbinding' maken zich echt vaker zorgen over hun bedrijf'', aldus de onderzoekers.

Het rapport is gemaakt op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Directeur Lodewijk van der Grinten van KHN concludeert dat er te weinig concurrentie is op deze markt. Hij wil overleg met de brouwers en met kartelwaakhond NMa om een einde te maken aan de 'pandbinding'.