Vroeger was je als ondernemer afhankelijk hoeveel mensen er langs je winkel liepen. Gelukkig kan men tegenwoordig ook online klanten aan zich binden. Niet iedere ondernemer is echter even wegwijs op het internet. Kent u de weg op het web? Meet het en u weet het.

“Online ondernemen is meer dan af en toe een e-mail versturen.” Aan het woord is Willem Overbosch, oprichter van de site MKB Servicedesk. “Bij online boekhoudprogramma’s, pinnen of conference calls maakt men ook gebruik van internet. Daar zijn veel ondernemers zich niet eens bewust van.”

Behoefte

De site MKBServicedesk.nl bestaat sinds 2005 en is één van de belangrijkste ondernemersplatformen van Nederland. Op het informatieportaal worden ondernemers voorzien van antwoorden op al hun vragen. Overbosch herkende in de binnengekomen zoektermen een tendens dat veel ondernemers worstelen met vragen over online ondernemen. “Men zocht op de site veel op woorden als cloud computing, infrastructuur en online boekhouden. Dat betekent dat mensen daar graag meer over willen weten.”

Vanuit die behoefte ontwikkelde MKB Servicedesk de Sneller Ondernemen Scan. Deze interactieve tool is ontwikkeld om ondernemers bewust te maken van hun kansen op het internet. “Veel ondernemers halen daar nog niet uit wat er in zit”, aldus Overbosch. “Men is bijvoorbeeld niet op de hoogte dat een hogere bandbreedte gangbare kantoorzaken als videobellen, thuiswerken en filesharing beter kan faciliteren. Dat bewustzijn proberen wij te creëren.”

Visie

Het bewust zijn van beperkingen en kansen in de online zakenwereld is volgens Overbosch essentieel voor ondernemers. “Zakenmensen moeten hun visie strak voor ogen houden. Als men op een natuurlijk moment, bijvoorbeeld door hervormingen in de organisatie, bepaalde zaken anders wil inrichten, moet men wel weten hoe men dat kan verwezenlijken. Met de scan willen we die kennis verspreiden.”

Omdat de situatie van iedere ondernemer anders is, is de scan puur persoonlijk. Ondernemers beantwoorden vragen over hun eigen visie en situatie en krijgen vervolgens een individueel advies hoe ze hun organisatie kunnen verbeteren. “Dat kan bijvoorbeeld gaan om een snellere verbinding”, schetst Overbosch. “Nadat mensen de scan hebben afgerond bieden we hen direct handvatten die voor hen relevant zijn. Wij adviseren ondernemers over wat ze nodig hebben om te groeien. Dat kan in de vorm van video’s, whitepapers, boeken of evenementen.”

Toekomst

Simpel gezegd wil MKB Servicedesk met de scan meten of ondernemers klaar zijn voor de toekomst. Overbosch: “Vanuit de EU is Neelie Kroes bezig om iedereen op termijn over snel internet te laten beschikken. Wij willen daar in helpen bemiddelen. Voor ondernemers is het belangrijk te anticiperen op de markt. Maar om die stappen te kunnen zetten is het handig als men zich bewust is van de eigen situatie. En dat kan nu. Binnen vijf stappen.”

Doe de test en vind uit of u al op topsnelheid onderneemt