AMSTERDAM – Bedrijven moeten zich meer bewust zijn van de innovatiesnelheid en meebewegen met een toekomst waarin technologie steeds belangrijker wordt. Dat zegt Paul Veger van IT-bedrijf Decos in een gesprek met NUzakelijk.

Technologische singulariteit is een punt in de toekomst waarop techniek en wetenschap zo ver ontwikkeld zijn dat het met de huidige intelligentie nog moeilijk te bevatten is. Voor veel mensen leidt dat tot angst voor het onbekende en het krampachtig vasthouden aan het heden.

Op de Singularity Summit discussiëren knappe koppen daarom over de aanloop naar dit punt, welke consequenties het voor de samenleving heeft en hoe men zich erop kan voorbereiden. NUzakelijk praat met deelnemers Paul Veger van IT-bedrijf Decos en Richard de Jeu van Metri Group, twee bedrijven die zelf continu willen innoveren, over de belangrijkste inzichten van de conferentie.

2029

Een van de belangrijkste sprekers is de oprichter van de Singularity Summit: Raymond Kurzweil. Kurzweil bouwt met zijn ideeën voort op de Wet van Moore, waarin gesteld wordt dat technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt. In 2029 heeft een computer volgens hem de intelligentie (en grootte) van één menselijk brein en zestien jaar later stijgt deze intelligentie zelfs boven de gehele mensheid uit.

'Maak data bruikbaar'

“Om ons voor te bereiden op zulke intelligente systemen moeten bedrijven nu al alle data ‘computable’ maken”, legt Veger uit. Dat wil zeggen dat alle informatie bruikbaar moet worden gemaakt voor computersystemen door het in eerste instantie digitaal op te slaan. “Bij Decos doen we dit door zo veel mogelijk te digitaliseren en niet meer met papier te werken.”

“Het ‘meten is weten’-principe wordt steeds belangrijker en daarmee kan ook een enorme kennissprong worden gemaakt”, licht collega Richard de Jeu toe. “Nu ondersteunen apparaten de mensheid, maar in de toekomst zal apparatuur intelligent genoeg zijn om ook een eigen strategie te hebben.” Die intelligentie is geen probleem zolang de systemen maar transparant, veilig en betrouwbaar zijn. Hiervoor moeten echter nu al keuzes worden gemaakt en de mentaliteit van de samenleving veranderen.

Privacy en tolerantie

Een van de grootste obstakels is de vermindering van privacy, waar men nu al mee te maken heeft. Peter Thiel, medeoprichter van PayPal, laat in zijn lezing weten dat die vermindering echter geen probleem is en zelfs kan leiden tot een betere samenwerking.

Decos heeft dit in de praktijk meegemaakt met hun dienst Cartracker. "In het begin was er nog vrij veel weerstand tegen ons product, omdat mensen het geen fijn gevoel vinden dat ze te volgen zijn in de auto. Uiteindelijk bleek dat mensen juist groener gingen rijden en nadenken over hun rijstijl. Dat dit ten koste gaat van privacy maakt dan opeens veel minder uit”, vertelt Veger.

Het gaat mensen dan ook niet om het verliezen van privacy zelf, maar het verliezen van de controle over hun privégegevens. Systemen moeten daarom veilig en betrouwbaar zijn zodat gegevens niet zomaar op straat komen te liggen. Daarnaast moet de samenleving toleranter zijn ten opzichte van gegevens die wel gewoon toegankelijk zijn. Hoe iemand zich gedraagt op Facebook is bijvoorbeeld een persoonlijke keuze en moet geen effect hebben op de zakelijke carrière. 

Transparantie

Tijdens de conferentie is ook gepleit voor meer transparantie. Niet alleen moeten bedrijven transparant maken welke data ze gebruiken, maar ook hoe hun systemen precies redeneren. Informatie moet dus opvraagbaar worden. Dat is nu nog vrij lastig en moet in de toekomst makkelijker worden.

Transparantie en toegankelijkheid zullen er uiteindelijk voor zorgen dat individuen veel meer macht krijgen, omdat alle data in principe voor iedereen beschikbaar is. “Huidige systemen worden op z’n kop gezet en ideeën over wetgeving en de overheid zullen veranderen. Daar zal weerstand tegen ontstaan, maar het beste wat men kan doen is de nieuwe wereld omarmen“, aldus de Jeu.

Bewustzijn

De belangrijkste boodschap van de conferentie is daarom dat het bewustzijn moet komen dat de innovatiesnelheid continu toeneemt en nog veel sneller kan gaan. De eerste iPad voelt nu bijvoorbeeld al als een oud ding, terwijl vijftien jaar geleden nog nauwelijks internet werd gebruikt. “Accepteer dat het sneller gaat en transformeer mee als bedrijf. Maak gebruik van de versnelling, maar ben je ook bewust van de consequenties”, adviseert Veger.

Jason Silva

De jonge 'techno-optimist' Jason Silva verdient ten slotte nog een speciale vermelding volgens Veger. Silva is extreem positief over de razendsnelle ontwikkeling van informatietechnologie ne in zijn eerstvolgende documentaire 'The Immortalist' laat hij zien hoe hij denkt dat de wereld eruit komt te zien. Een trailer is alvast hieronder te zien.