Bij het online zakendoen is het prettig een gezicht op een klant of bedrijf te kunnen plakken. Het is gebruik van videoconferenties neemt dan ook sterk in populariteit toe. Ondernemer Jeffrey van Dijk over de toegevoegde waarde van videovergaderen, klantvertrouwen en professionaliteit.

Toen vorig jaar de IJslandse aswolk het vliegverkeer lamlegde schakelden Europese zakenmensen massaal over op videoconferenties. Nadat de luchtwegen weer open waren gegaan sloten de online vergaderzalen hun deuren echter niet. Sterker nog, een groot aantal ondernemers bleef hun besprekingen voeren via conference calls.

Onzekerheid wegnemen

In de ogen van Jeffrey van Dijk (26) is deze ontwikkeling logisch. De jonge eigenaar van bedrijf D-TT onderhoudt vanuit zijn thuiskantoor aan de Korte Prinsengracht zijn contacten via videobellen. “Dat is voordelig, aangezien het merendeel van mijn personeel in Wit-Rusland zit,” legt hij uit.

Van Dijk laat mobiele applicaties, 3D designs en websites ontwikkelen in Oost-Europa. "Hierdoor kunnen we een goede prijs-kwaliteit verhouding bieden die uitvalt in het voordeel van de klant”, vertelt hij. “Ondernemers die iets willen inkopen op het gebied van ICT zijn vaak niet kundig op dat gebied. Ze zijn hierdoor onzeker of er wel goed werk aan hen wordt geleverd. Wij willen die twijfel zoveel mogelijk wegnemen door middel van snelle en volledige communicatie.”

Professioneel

Vetrouwen, snelheid en transparantie zijn hierbij de toverwoorden voor Van Dijk. Wanneer een klantverzoek binnenkomt overlegt hij met zijn designers en developers via Skype. Indien gewenst kunnen klanten ook inbellen in dit gesprek. “Dat is vooral belangrijk om klanten te overtuigen van de kennis en kunde in het oosten. Door die ‘verre’ mensen een gezicht te geven krijgt de klant een idee wie er met zijn product bezig is. Die non-verbale communicatie schept meer vertrouwen dan e-mail of telefonie.”

Omdat videobellen een belangrijk onderdeel van zijn business is vindt Van Dijk het belangrijk professioneel voor de dag te komen. Daarom maakt hij gebruik van een verbinding met hoge bandbreedte. “Door die snelle aansluiting heb je altijd een goede verbinding. Het komt gewoon knullig over als de lijn niet goed is.”

Lees hier alles over verbindingsnelheden.

Controle

Door een zakelijke aansluiting af te nemen zorgt Van Dijk voor meer zekerheid. “Elk uur dat ik offline ben kost mij geld. Een zakelijke verbinding biedt een hogere up-time en dus meer garanties. En als er een storing is wil ik zo snel mogelijk geholpen kunnen worden. Die extra service heb ik gewoon nodig.”

Lees hier alles over zakelijke aansluitingen.

Uit eigen ervaring weet Van Dijk hoe vervelend het is wanneer je geconfronteerd wordt met onduidellijkehied rondom een project. Daarom zorgt de voormalig student Communicatiewetenschap en Business Studies er voor dat hij altijd bereikbaar is voor zijn klanten. “Veel ondernemers, ook ik, zijn bang dat ze de controle over een project verliezen. Daarom zorg ik dat ik altijd voor vragen bereikbaar ben per mail, telefoon, sms en Whatsapp. Men hoeft niet altijd een positief antwoord, als men maar weet wat er speelt.”

Lees hier alles over bereikbaarheid.

Sleutel

Snelheid en bereikbaarheid zijn volgens de Amsterdammer dé sleutel tot klanttevredenheid. “Als ik via Whatsapp een vraag ontvang terwijl ik met mijn developer skype kan ik daar live antwoord op geven. En een mailtje van een klant stuur ik via mijn mobiel door naar Wit-Rusland, zodat ik binnen twee uur een antwoord heb. Niemand houdt van losse eindjes, dus die wil ik zo snel mogelijk aan elkaar kunnen knopen. Dan is het erg handig als je altijd en overal het balletje kunt doortikken.”