Facebook is een absolute must voor iedere ondernemer. Maar je moet er wel voor zorgen dat je je “vrienden” wat leuks te bieden hebt.

Door: Emma Blanchard

Het kan je bijna niet ontgaan zijn maar steeds meer bedrijven verwijzen de laatste tijd in reclamecampagnes niet meer naar hun eigen website maar naar hun Facebook pagina.

Hoef je nu geen ouderwetse URL meer te nemen? Dat is uiteraard afhankelijk van het product wat je verkoopt. Gaat het om een product wat in de supermarkt verkocht wordt, dan kan de .com overbodig worden.

Wanneer je je product online aan de man brengt, dan is de unieke Facebook pagina een mooie toevoeging en uiteraard een goede manier om je product te marketen, maar blijft de eigen URL nog altijd het belangrijkst.

Makkelijk

Iets wat tot voor kort eigenlijk alleen maar mogelijk was door middel van dure enquêtes, maken de eigen Facebook pagina’s nu heel gemakkelijk. Het is de makkelijkste en goedkoopste manier om in contact te komen met de gebruiker.

Er is bovendien geen sprake meer van eenrichtingsverkeer, maar van real-time interactie, als je tenminste bovenop je Facebook account zit, met je gebruiker.

Uiteraard wordt Facebook ook ingezet vanwege het olievlek principe. Je bereikt de vrienden van jouw vrienden en zorgt ervoor dat je bedrijf bekend wordt onder een steeds grotere groep mensen.

Maar doordat ieder bedrijf nu gebruik maakt van Facebook, zal het steeds moeilijker worden om goede likes binnen te halen.

Types

Naar mijn mening heb je namelijk te maken met twee typen Facebook gebruikers. De ene is de “niet-alles-likende-gebruiker”. Deze zal alleen een “like” geven, wanneer hij echt een sterke band heeft met een product en zal de like zien als een aanbeveling naar zijn vrienden toe.

Deze gebruiker is kieskeurig en je zal alles uit de kast moeten halen om deze like te mogen ontvangen.

Het andere type gebruiker is de “alles-likende-gebruiker”. Deze gebruiker is totaal niet kieskeurig en liket alles wat op zijn pad terecht komt.

Leuk voor het aantal likes op je pagina, maar de vrienden van deze gebruiker (die je juist wil bereiken) zullen door de vele like-bomen het bos niet meer zien en dus ook geen waarde meer hechten aan deze likes.

Must

Facebook is een absolute must voor iedere ondernemer. Maar je moet er wel voor zorgen dat je je “vrienden” wat leuks te bieden hebt. Denk hierbij aan extra informatie, echt persoonlijk contact of een goede actie.

Bovendien moet je er dagelijks mee bezig zijn en niet één keer per week een uurtje inplannen. Zeker wanneer je commentaar krijgt is het een absolute noodzaak om hier direct op te reageren.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en Happzy, de zoekmachine, met objective selectie, voor 12.848 restaurants in 165 Europese steden.