Maak jij genoeg gebruik van de kennis van werknemers? Draag je ze dingen op, omdat jij het beste weet hoe het moet? Misschien zijn er dan voordelen te behalen.

Door: Frank de Hek

Afgelopen week zat ik aan de telefoon met een partij die voor mijn klant advertentiemateriaal had ontworpen. Ik belde, omdat de webadvertenties ongebruikelijke formaten hadden. Als uitleg kreeg ik het volgende: "Ja.. ik weet het, mijn baas komt uit de grafische branche en had niet door dat de webbranche specifieke formaten gebruikt.

Ik moest de advertenties maken zoals ze nu zijn. 'Handig'.. dacht ik. 'Je hebt een werknemer in dienst die de juiste manier van werken weet, maar legt hem op het anders aan te pakken.'

Boven naar beneden


Top-down communicatie. Een (ietwat achterhaalde) vorm van interne communicatie, waarbij de "baas" beslissingen maakt en zijn werknemers zegt wat zij moeten doen. Ik kom het bij veel midden en klein bedrijven nog tegen.

Op zich is het logisch dat het gebeurt, omdat managers bij kleine bedrijven relatief weinig personeel hebben om rekening mee te houden. Toch is het ook voor kleine ondernemers een meerwaarde om meer informatie van werknemers aan te nemen.

Kruisbestuiving


Een top-down communicatie is niet perse slecht, het is in sommige gevallen slechts zonde.

Een bedrijf zou namelijk veel soepeler kunnen lopen als er een meer open communicatie is; Als medewerkers kunnen meedenken bij beslissingen binnen het bedrijf, is er meer ruimte voor kruisbestuiving van inzichten en expertises.

Deze kruisbestuiving is een groot goed. Als je namelijk verschillende inzichten weet te combineren, kun je als bedrijf tot veel vindingrijkere oplossingen voor problemen komen.

Google


Een bekend voorbeeld over hoe Google zijn medewerkers laat meedenken binnen het bedrijf, is het verhaal dat medewerkers verplicht 20% van hun tijd niet mogen werken aan opdrachten. Het klinkt raar dat men zoveel tijd niets hoeft te doen, maar het heeft zeker een meerwaarde.

Google is er namelijk achter gekomen dat medewerkers voor zichzelf kunnen denken en binnen deze tijd hele creatieve ideeën krijgen. Dit heeft de zoekmachine enorm geholpen bij de uitbreiding van het bedrijf.

Het bekende mailprogramma Gmail is bijvoorbeeld zo bedacht. Niet de minste website zou ik toch zeggen?

Motivatie


Naast het delen van kennis zijn er nog veel meer voordelen aan een open interne communicatie. Eén van de belangrijkste is dat de medewerkers veel gemotiveerder en daarmee productiever werken aan een plan waar ze zelf aan mee hebben geholpen.

Uit veel onderzoeken is namelijk gebleken dat medewerkers zich meer inzetten voor het bedrijf als ze zich meer betrokken voelen.

Oproep aan MKB'ers


Voor veel ondernemers is het al lang duidelijk. Als medewerkers meedenken is er meer ruimte voor creativiteit en worden individuele expertises meer meegenomen en dit doet het bedrijf ten goede. Jammer dat veel MKB'ers dit nog niet doorhebben..

Ik wil dus iedere ondernemer binnen het MKB oproepen om beter te kijken naar de kennis van het personeel. Misschien dat ik dan in één keer de juiste advertentieformaten binnen heb. Dat zou toch mooi zijn.

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.