Ondernemers leven zich uit tijdens Startup Weekend

AMSTERDAM - Een bedrijfsidee pitchen en dit idee vervolgens in 54 uur, non-stop, uitwerken. Dat is in een notendop het wereldwijd steeds bekender wordende concept Startup Weekend, dat zaterdag voor de tweede keer neerstrijkt in Eindhoven.

De eerste aflevering in Eindhoven afgelopen februari was een groot succes, vertelt Bert-Jan Woertman, bestuurder bij de High Tech Campus. "Er zijn toen een paar bedrijven gecreëerd die nog steeds bestaan, bijvoorbeeld Wiehaalt.nl, ID-dock, Livelabs en Shallibuy.it."

De High Tech Campus, een cluster van 100 technologiebedrijven, biedt met een onderkomen en een groot netwerk ondersteuning aan het Startup Weekend. De eerste editie trok 100 deelnemers; Woertman verwacht dit weekend een vergelijkbaar aantal.

Wat het concept sterk maakt, legt Woertman uit, zijn de verbindingen die tijdens zo'n weekend gelegd worden tussen creatieve mensen uit verschillende disciplines. "Een techneut kan wel een goed idee hebben, maar hij of zij heeft meestal een marketeer nodig om dit te vertalen naar een marktbehoefte", zegt Woertman.

Kennis

De deelnemers kunnen terecht bij 25 coaches, die hun kennis en specialisme delen, bijvoorbeeld op juridisch gebied. Het European Institute of Technology, een Europese variant van het vermaarde Massachusetts Institute of Technology (MIT), is partner van het event.

Wereldwijd vinden al in 250 steden Startup Weekends plaats, ondersteund door de Amerikaanse Kauffman Foundation. In Nederland is Groningen enkele dagen na Eindhoven aan de beurt, kort daarna gevolgd door Utrecht.

Van de Kauffman Foundation kreeg Woertman de beschikking over een compleet draaiboek en ervaren moderatoren, die het evenement in goede banen leiden. "Daardoor kon het eerste weekend binnen drie maanden van start."

Clip

Speciaal voor het weekend liet de organisatie een clip maken door de hiphop-formatie 2Solo:

Tip de redactie