ZEEWOLDE - In het bijna 100 jaar oude logo van Spyker is een spreuk verwerkt die topman Victor Muller op het lijf geschreven is: Nulla tenaci invia est via; voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. De rasoptimist ziet altijd uitwegen uit de meest benarde posities.

Met de verkoop van Saab aan de Chinese bedrijven Pang Da en Youngman, lijkt Muller op het laatste moment een faillissement te hebben afgewend. Maar of voor hem een rol is weggelegd in de verdere redding van de iconische Zweedse autofabrikant, staat te bezien.

Zeker is dat hij zich de gang van zaken heel anders had voorgesteld toen hij Saab amper 2 jaar geleden overnam van General Motors.

Het Zweedse automerk kwam voor 400 miljoen euro in handen van Spyker Cars, dat werd omgedoopt in Swedish Automobile. De verwachtingen waren hoog en het vakblad Automotive News Europe bombardeerde Muller zelfs tot ondernemer van het jaar 2010.

De financiële zorgen verdwenen echter niet en Saab raakte steeds verder in de problemen. Door geldgebrek ligt de productie inmiddels al een halfjaar stil.

Advocaat

Victor Roberto Muller (Amsterdam, 13 september 1959) studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden en begon een loopbaan als advocaat, gespecialiseerd in fusies en overnames. Vanaf de jaren '90 maakte hij zelf naam als ondernemer. Hij was bestuurder bij onder meer het offshorebedrijf Heerema en mede-eigenaar van het bergingsbedrijf Wijsmuller.

Meer bekendheid verwierf Muller als topman van modebedrijf Emergo, dat hij in 1999 onder de naam McGregor Fashion Group naar de beurs bracht. Het roemruchte maar zieltogende Amerikaanse kledingmerk kreeg zo een tweede leven. Dat zakelijke avontuur leverde Muller een fortuin op. Zakenblad Quote schatte zijn vermogen vorig jaar op 11 tot 15 miljoen euro.

Spyker

In hetzelfde jaar dat McGregor naar de beurs ging, kocht Muller het oer-Hollandse automerk Spyker, dat in 1926 ter ziele was gegaan. In 2004 bracht hij ook dat bedrijf met succes naar de beurs. De exclusieve sportwagens die het nieuwe Spyker maakte, leverden echter nooit een stuiver winst op. Een kortstondig avontuur in de Formule-1 kostte eveneens meer dan het opleverde.

Ondanks aanhoudende berichten over financiële problemen bleef Muller altijd optimistisch. En inderdaad slaagde de flamboyante zakenman er meer dan eens in een nieuwe Rus of Chinees met diepe zakken uit de hoge hoed te toveren op momenten dat niemand nog een cent voor zijn kansen gaf.

Vorige maand nog kwam hij, schijnbaar uit het niets, met een nieuwe koper voor 'zijn' Spyker op de proppen.