AMSTERDAM - Verzekeraars in de levensverzekeringensector hebben het moeilijk. Hun markt krimpt, door concurrentie van het banksparen, en de sector kampt met reputatieschade na de affaire met beleggingsverzekeringen.

Het premievolume, wat de verzekeraars binnenhalen aan premie, daalt sinds vorig jaar. Dat meldde toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) dinsdag.

Volgens DNB bestaat het risico dat de levensverzekeraars zich teveel richten op behoud van omzet en te weinig op winstgevendheid. ''Indien dit lange tijd aanhoudt, bestaat het risico dat de kapitaalpositie wordt aangetast.''

Autoverzekeraars

Medio augustus waarschuwde DNB autoverzekeraars voor de tweede keer dat hun premies te laag zijn om op gezonde wijze te kunnen voortbestaan.

Volgens de centrale bank richten verzekeraars zich in een krimpende markt al gauw op het vergroten van de omzet, wat op zich lukt als er meer klanten worden binnengehaald die een lagere premie betalen. ''De sterke concurrentie kan tijdelijk leiden tot (te) scherpe tarifering.''

Omzetbehoud kan volgens DNB wel een tijdelijke doelstelling zijn in bepaalde omstandigheden, maar winstgevendheid moet voldoende meewegen in de besluitvorming over de prijzen, vindt zij.