Zelf problemen oplossen bij storingen

Ondernemers moeten kunnen bouwen op een vaste, betrouwbare internetverbinding. Zij willen constant bereikbaar zijn voor klanten, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Aangezien het ondernemersgilde er één is van zelfstandigheid, hoe zijn eventuele problemen met bereikbaarheid zelf snel op te lossen?

In veel gevallen biedt een zakelijke verbinding met de daarbij horende servicedesk uitkomst. De klantenservice is zich bewust van de noodzaak om problemen snel op te lossen. Maar in sommige gevallen kan een kleine ondernemer, vooral die in de small office/home office-branche (SoHo) zelf het probleem verhelpen. Wat kunt u doen voordat u de servicedesk opbelt?

Storing internet

Een storing met de internetverbinding is in de meeste gevallen zelf op te lossen. Wellicht heeft u het al eens geprobeerd: het checken van de modem. Mocht het juiste lampje niet branden, dan wordt meestal aangeraden het modem te resetten door hem even van de stroom af te halen. Het klinkt misschien wat knullig, maar in een situatie waarin bereikbaarheid noodzakelijk is, is het vaak niet nodig om te stressen.

Mocht de modem na deze stap nog steeds niet online zijn, dan is het raadzaam om te controleren of alle kabels vast zitten. Zitten alle kabels goed? Dan ligt het probleem waarschijnlijk in de LAN-verbinding. De modem communiceert dan niet met het juiste IP-adres van de computer. Het kan nooit kwaad deze gegevens even na te gaan. Dit geldt ook voor een draadloze verbinding.

Als er nog steeds geen verbinding is, dan is het mogelijk dat uw computer, of ander apparaat waarmee u het internet op gaat, kapot is. Een truc om dit snel na te gaan is door een ander apparaat op de modem aan te sluiten, zoals een mobiele telefoon. Mocht deze verbinding wel werken dan ligt het probleem aan de computer. Werkt het nog steeds niet, dan is noodzaak de helpdesk van een provider te bellen, waarna er snel een monteur verschijnt om het probleem te verhelpen.

Meerdere IP-adressen

Bovenstaand voorbeeld geldt voor één IP-adres. Als u een abonnement bij uw provider heeft met meerdere IP-adressen, dan staat de modem in de zogenoemde bridge modus. Dit houdt in dat de modem als doorgeefluik fungeert naar de rest van de IP-adressen. Mocht er nog een eigen apparatuur of hardware tussen zitten, zoals een router, dan is het in een geval van een storing, na het checken van kabels, daarom handig om één computer rechtstreeks op de modem aan te sluiten om te kijken of de verbinding dan werkt. Mocht de verbinding alsnog niet werken, dan kan de klantenservice van uw provider uitkomst bieden. Er staat dan snel een monteur voor de deur.

Telefonie

Wat ook een probleem kan zijn, maar wat ook snel verholpen kan worden, is het niet bereikbaar zijn via een telefoontoestel. U kunt een klant bellen, maar niet gebeld worden, of andersom. Een tijdelijke oplossing is dan om het telefoontoestel rechtstreeks op de modem aan te sluiten, of daarvoor een ander toestel te gebruiken.

Een ander minimaal probleem dat mogelijk op kan treden, maar met net zoveel inspanning opgelost kan worden, is een foutieve doorschakeling. De ervaring leert dat problemen bij het doorschakelen vooral liggen bij een verkeerde invoering van het aantal cijfers, zoals negen of elf bij de vereiste tien. U kunt nagaan of het juiste doorschakelnummer is gebruikt. Want het is een klein foutje met grote gevolgen; geen enkele ondernemer wil onbereikbaar zijn.

Altijd online zijn wordt door zakelijke providers voor bijna honderd procent gegarandeerd. Maar áls er ergens iets mis gaat met de verbinding, hoe klein het probleem ook is, dan is het dus niet nodig in paniek te raken. In de meeste gevallen kunt u het allemaal zelf verhelpen.

Tip de redactie