Niets is voor horecabazen dodelijker dan een lege kroeg. Niet alleen omdat het ongezellig is, ook omdat men het hoofd boven water moet houden. Maar hoe zorgt men er voor dat alle krukken bezet zijn? Gelukkig gaat live voetbal altijd goed samen met een versgetapt biertje. Met digitale televisie zorgt u voor een optimale kijkervaring.

Bij voetbalclub BVC Bloemendaal is de kantine op zondagmiddag altijd goed gevuld. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor het live voetbal, aldus voorzitter Erik Holtz. “Als er een mooie wedstrijd is blijven de teams langer hangen. Dat zorgt allereerst voor een gezellige sfeer in ons gebouw. De blaadjes bier en broodjes kroket gaan dan al snel rond in het pand. En dat betekent natuurlijk ook een boost voor de baromzet.”

Sociaal en financieel

Ook bij een algehele afgelasting gaat de televisie gewoon aan op de Bergweg. “Live voetbal heeft zowel een sociale als financiële functie”, vertelt Holtz. “Als er geen wedstrijden zijn kunnen we onze leden toch nog een activiteit bieden. En we kunnen ook nog wat verdienen op een dag die anders niets had opgeleverd. Dat is natuurlijk lekker meegenomen.”

Aan de achterste muur van de kantine prijkt een groot plasmascherm waarop de wedstrijden te volgen zijn. Vanwege het succes overweegt Holtz een extra scherm op te hangen. “De beelden via digitale televisie zijn zo mooi en scherp dat we eigenlijk een groter scherm willen toevoegen. Op die manier kunnen we onze leden een nog betere kijkervaring bieden. Je kunt wedstrijden tegenwoordig ook in Full HD bekijken. Dan komt men helemaal graag langs.”

Niet alleen de beeldkwaliteit van digitale televisie stemt Holtz tevreden. Ook de extra mogelijkheden worden door hem gewaardeerd. “We gebruiken de televisie ook om wedstrijdinformatie en standen door te geven aan onze leden. In de toekomst willen we sponsorlogo’s gaan tonen op de TV schermen. Die display gaan we dan meenemen als onderdeel van ons sponsorpakket. Dat kun je pas doen als het beeld scherp is, en gelukkig is het dat.”

Meer mogelijkheden

Dat Holtz enthousiast is over digitale televisie is geen verrassing. Ten opzichte van analoge TV zijn de beelden scherper, is het geluid zuiverder en zijn er meer zenders beschikbaar. Men kan bovendien beschikken over betaalzenders als Eredivisie Live en Sport 1. Dit is al snel een garantie voor publiek omdat niet iedereen deze zenders thuis ontvangt.

Ook kan men met digitale televisie on demand films bestellen of televisie uitzendingen terugkijken. Op die manier kan men de klanten altijd snel geven waar ze om vragen. Wanneer men voor HDTV (High Definition Television) kiest kan men op een beetje knappe televisie filmavonden organiseren in de knusse setting van een kroeg. Op die manier wordt een herkenbare, sfeervolle plek gecreëerd waar klanten graag hun biertje drinken. Dit zorgt er ook voor dat mensen vaker terugkeren. En dat is wat je als horeca ondernemer uiteindelijk wilt.

EK in zicht

Digitale televisie kan dus een goede manier zijn om een etablissement te vullen. Bij Eredivisie Live ziet men ook dat in de horeca steeds vaker actief wordt ingespeeld op de kansen die live voetbal biedt. “Er zijn ondernemers die een heuse voetbalzaal inrichten voor hun klandizie. Dat is natuurlijk erg leuk om te zien”, aldus een woordvoerder. “Live voetbal is bij uitstek een publiekstrekker voor de horeca. Bovendien zendt Eredivisie Live ook uit in HD, dus indien men over een geschikt toestel beschikt biedt dat nog een extra toegevoegde waarde .”

Met het EK van 2012 in zicht begint de voetbalgekte langzaamaan weer te broeien. Het is voor veel ondernemers het moment in een nieuwe televisie en hogere beeldkwaliteit te investeren. Bloemendaal voorzitter Holtz heeft in ieder geval goede ervaringen met het samen voetbal kijken tijdens een eindronde. “Tijdens het WK zat er hier altijd een vaste groep. Het is gewoon hartstikke leuk samen voetbal te kijken.”