AMSTERDAM - KPN ziet de sterke verandering in het telefoongedrag van zijn klanten nog altijd doorzetten.

Door de snelle opkomst van mobiel internet nemen de inkomsten uit het normale bel- en sms-verkeer af. Nieuwe abonnementsvormen die deze trend moeten ombuigen hebben pas vanaf eind volgend jaar effect, stelde bestuursvoorzitter Eelco Blok dinsdag in een toelichting op de kwartaalcijfers van het telecombedrijf.

''De trend zet door'', stelde Blok. ''Ook in Duitsland en België zien we het gedrag veranderen, maar in veel minder sterke mate dan in Nederland.''

Internet

Volgens Blok verstuurden klanten die gebruikmaken van een Hi-abonnement afgelopen kwartaal 24 procent minder sms'jes dan een jaar eerder. Ook bij klanten van het merk KPN neemt het gebruik van sms af, door de sterke opkomst van smartphones. Die geven klanten de mogelijkheid om via internet gratis te communiceren.

KPN waarschuwde eerder dit jaar voor tegenvallende resultaten door de afname van het bel- en sms-verkeer in Nederland. Het kondigde daarbij nieuwe abonnementsvormen aan, waarbij het gebruik van mobiel internet duurder wordt.

Ongewijzigd

Die abonnementen werden in september geïntroduceerd. De positieve effecten op de omzet laten echter op zich wachten, omdat de contracten van bestaande klanten ongewijzigd doorlopen. ''De gevolgen worden eind 2012, begin 2013 zichtbaar'', voorspelde Blok.

Op de zakelijk markt is de afname van het sms-verkeer volgens Blok vooralsnog ''marginaal''. Toch komt het concern ook op die markt nog voor het einde van het jaar met nieuwe abonnementsvormen.

In Duitsland en België zijn aanvullende maatregelen niet nodig, stelde Blok. ''Abonnementen houden daar al beter rekening met mobiel internet.''