Inmiddels is het een bekende uitspraak: “wie is hier nou de snackbar, gij of ik?”. Deze in sommige kringen misschien wel legendarische uitspraak prijkt inmiddels op mokken, autostickers en t-shirts en is afkomstig uit de cultserie “New Kids on the Block”.

Door Sanne Nuij van Arnhem

In deze serie staat een onderontwikkelde groep jongeren uit het Brabantse Maaskantje centraal, die op Nike Air met bijbehorend ‘matje in de nek’ de buurt onveilig maken.

Tot zover de achtergrondinformatie over deze serie; de inburgering van de ‘snackbarzin’ is in mijn optiek veel interessanter.

Waarom is deze zin zo populair? Ik denk omdat deze multi-interpretabel is. Ik heb hem namelijk meerdere malen voorbij horen komen. En jawel, alle keren in de context van het ondernemen. Deze week: deel I in de snackbarserie.

Trainer in een tunnel

De eerste keer dat ik de snackbaruitspraak in een verrassende context hoorde, was na een training.

De trainer achtte zich duidelijk alwetend. Toen een deelnemer uit enthousiasme iets probeerde te vertellen over een aansluitende theorie, werd dit snel afgekapt.

Tegen de assistent-trainer hoorde ik de trainer in kwestie later zeggen “ja sorry hoor, dáár ga ik niet naar luisteren. Wie is hier nou de snackbar, hij of ik?”

Kroket eten, mond houden

Voor mij was dit heerschap naast een schoolvoorbeeld van de ik-denk-dat-ik-alles-beter-weet-trainer ook een voorbode, of misschien wel het resultaat, van tunnelvisie. Want als je nooit naar iemand anders luistert, hoe ga je je als ondernemer dan ontwikkelen? Hoe blijf je bij de tijd? Hoe doe je nieuwe inspiratie op?

Helaas ken ik genoeg ondernemers die al jaren hetzelfde doen en op dominante wijze verkondigen dat zij de enige waarheid verkondigen. Of de enige oplossing voor een probleem zijn. Of een product verkopen dat het enige in zijn soort is dat écht werkt.

Hoe lang kunnen zij dit nog volhouden? In deze tijd van vergelijken op internet, onderzoeken op internet, leren via internet? Niet zo lang, denk ik. Ooit zal dit soort ondernemers uitgestorven zijn.

Bij de buren eten

Een belangrijkere vraag over deze snackbars-in-een-tunnel; hoe leuk is hun werk als het dag in dag uit dezelfde inhoud heeft, als zij zichzelf niet uitdagen tot ontwikkeling?

Ik denk dat je mijn visie hierop wel kunt raden. Al heb je een snackbar, een avondje sushi eten kan heerlijk zijn. Net als Mexicaans. Of pizza. Of Indiaas. Of stamppot. Ik krijg er honger van…

“Wie is hier nou de snackbar?” Ik niet in elk geval. Dus doe mij maar een kroket. Ik laat me graag vertellen welke het beste smaakt.

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA