AMSTERDAM - Het is opvallend hoe vaak internationale plannen van bedrijven uiteindelijk niet doorgaan. Dat zegt Maud Oortwijn in een interview met NUzakelijk. Zij schreef het boek ‘Zakendoen over de grens’ om bedrijven op weg te helpen.

Onlangs voltooide Maud Oortwijn haar proefschrift over bedrijven die hun activiteiten tot over de grens uitbreiden. De lessen die ze daaruit trok en uit uitgebreide gesprekken met ondernemers, heeft ze nu verwerkt in een boek voor het grotere publiek. Oortwijn: "Ondernemen in het buitenland is immers niet meer alleen voor grote bedrijven weggelegd."

Wie had u voor ogen toen u het boek schreef?
"Dat is heel divers. Ondernemers, consultants, en eigenlijk alle managers in ondernemingen die nieuwe activiteiten over de grens willen opzetten. Traditioneel was zakendoen in het buitenland met name het terrein van grote bedrijven. Maar de afgelopen jaren is gebleken dat ook kleine bedrijven goed in staat zijn internationaal activiteiten te ontplooien.

"Het is alleen nooit eenvoudig. Internationalisering is een echt leerproces voor bedrijven, ongeacht de bedrijfsomvang." 

Het boek is heel zakelijk opgeschreven. Bijna als een studieboek. Waarom heeft u daarvoor gekozen?
"Het is echt een boek om van te leren. Je koopt het als je ervan wilt opsteken. Door de informatie dusdanig rechttoe rechtaan op te schrijven, denk ik dat het boek de meeste waarde toevoegt."

U heeft een heel aantal managers geïnterviewd. Hoe kwam u bij deze mensen terecht?
"De meeste komen uit mijn eigen netwerk. Doordat ik hen al ken, zijn ze bereid meer met mij te delen. En voor zover zij niet alle aspecten van het internationaal zakendoen konden belichten, heb ik bedrijven erbij gezocht die ik bijvoorbeeld zag in de media."

Wat is uiteindelijk de belangrijkste les uit het boek?
"De belangrijkste les is dat internationalisering veel kan opleveren, maar dat het bijna altijd meer tijd, moeite en geld kost, dan van tevoren in geschat. Je moet er niet aan beginnen als je niet een goede buffer hebt. Het is net als de verbouwing van een huis: Het kost altijd meer dan van tevoren begroot.

"Andere kritische succesfactoren zijn (1) het vinden van de juiste zakenpartner in het buitenland, dat gaat vaak mis, en (2) de aansturing van de kwaliteit van de activiteiten over de grens."

Wat was voor uzelf een openbaring?
"Dat het zo ontzettend vaak mis gaat. Veel bedrijven investeren veel tijd en geld in een buitenlandtraject, bijvoorbeeld om activiteiten in China te ontplooien, en een jaar later wordt alles alsnog afgeblazen.

"Soms komt dat doordat lokale zakenpartners wegvallen. Een ander belangrijk aspect vormt het ontbreken van die financiële buffer. Wat dat betreft hebben grote bedrijven het makkelijker dan kleinere ondernemers."

Maud Oortwijn heeft als management consultant, academicus en ondernemer uitgebreid ervaring met internationaal zakendoen op diverse continenten.

Haar boek is onder andere te verkrijgen via Managementboek.nl. Haar proefschrift is te koop via Lulu.com en binnenkort via Amazon.com.