Een economische crisis, hoe weinig daar in Nederland ook van te merken is, is van tijd tot tijd nodig. 

Door André Gussekloo

Volgens econoom Richard Florida is zo’n crisis een reactie van de economie op modellen die niet langer werken. En zo maakt een dip plaats voor nieuwe ideeën en nieuwe manieren van wonen en werken.

In de vakantie, die periode zonder inkomen voor een ZZP’er, heb ik mij door het nieuwste boek van deze Amerikaanse auteur en econoom geworsteld: The Great Reset. Erg geënt op –inderdaad– de Amerikaanse economie, maar daarom niet minder interessant. Ook hier in Nederland kunnen we van de conclusies in dit boek leren.

De creatieve economie

Als we Florida moeten geloven, verhuist vrijwel alle productie en landbouw naar het Oosten. Naar het Oostblok en Azië, waar miljarden arbeiders voor een habbekrats zwaar werk verrichten. Tot zover weinig nieuws. Om hier in het Westen succesvol te blijven, moeten we investeren in kenniswerk en creatief werk. In de dienstverlening, de wetenschap en de kunst.

Met andere woorden: veehouders en agrariërs hebben hier weinig meer te zoeken, fabrieken doen er beter aan om te verhuizen of uit te besteden naar een goedkoper land, en bouwvakkers moeten zich rap omscholen.

Nee, wie genoeg werk wil hebben, maakt de overstap naar kenniswerk. Die investeert in opleidingen en workshops en kiest een niche om daar de beste in te worden. Hoe past jouw onderneming in deze toekomstvisie?

Milieubewuste huurders

De komende jaren is, in elk geval in Amerika, een trek naar de grote steden te verwachten, waarbij de buitenwijken verpauperen en de binnensteden opbloeien. Ook moeten we voortdurend bereid zijn om te verhuizen naar andere steden, naar de nieuwe kenniscentra van bepaalde vakgebieden.

Het tijdperk van materialisme is voorbij. We hechten steeds minder waarde aan onze auto’s, balen van de files en kiezen liever voor het openbaar transport. We worden milieubewuster en zoeken producten en diensten die daarbij aansluiten. Een gouden kans voor groene ondernemers.

Wat de nieuwe manier van wonen betreft: het heeft geen zin meer om een huis te kopen. Een huis is een blok aan je been als andere steden constant nieuwe kansen creëren. Huur liever.

Inspiratie

Ik denk dat we veel van de Amerikaanse situatie kunnen leren. Ook in Nederland worden dingen als biologisch (of helemaal géén) vlees, stiltecoupé’s, netwerkavonden, moestuintjes, workshops en huurwoningen merkbaar gewaardeerd. Sterker nog: door onze bewustere houding en onze kennishonger is Nederland de zwaarste crisis misschien wel bespaard gebleven.

Of je nu mensen in dienst hebt of ZZP’er bent, je doet er goed aan om de trends nauwlettend te volgen. Wat denken je klanten? Wat willen ze? Hoe besteden ze hun dag en wat hebben ze nodig? Wat dat betreft bood mijn vakantie, een tijd om te lezen en plannen te maken, voldoende inspiratie.

André Gussekloo is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Ook blogt hij over freelancen vanuit het buitenland.