AMSTERDAM – Een Amerikaans bedrijf heeft een creatieve oplossing bedacht om reclameslogans te combineren met een blokkade voor automatische spambots. Volgens de startup moet het merkbewustzijn hierdoor stijgen.

Een 'captcha' is een manier om automatische bots te weren van websites door gebruikers een woord of zin te laten overtypen. Het grote probleem van de methode is dat woorden vaak onleesbaar of onbegrijpelijk zijn. De startup Solve Media speelt hierop in door reclameslogans te koppelen aan de captcha's met 'Type-In'.

Volgens Solve worden gebruikers met Type-In verplicht ondergedompeld in de reclame-activiteiten van een bedrijf. Ze kunnen de campagne niet negeren omdat de zin overgetypt moet worden om verder te kunnen surfen. Hierdoor stijgt het merkbewustzijn en kunnen gebruikers campagnes makkelijker herinneren. Voor sommige producten stijgt het bewustzijn zelfs met 146 procent volgens onderzoek van de startup.

Op het moment werken meer dan tweeduizend uitgevers samen met Solve, waaronder AOL en Tribune Company. Meer dan achttien miljoen mensen hebben al een slogan over moeten typen.