ZUTPHEN - EUclaim, een bedrijf dat passagiers helpt een schadevergoeding te krijgen van luchtvaartmaatschappijen bij grote vertraging, mag voor zijn website gebruikmaken van de vluchtgegevens van Transavia.

Dat heeft de rechtbank in Zutphen bepaald, liet EUclaim vrijdag weten.

EUclaim krijgt de gegevens via luchthaven Schiphol en daar is niets mis mee, zo oordeelde de rechter. Ook als die gegevens niet zouden kloppen, is dat niet het pakkie-an van EUclaim.

Transavia-topman Bram Gräber laat weten dat de luchtvaartmaatschappij in beroep gaat tegen de uitspraak. ''We vinden het een bizarre uitspraak, aangezien twee derde van de gepubliceerde lijsten niet klopt.''

Combineren

Volgens Gräber zijn er veel manieren om aan vluchtgegevens te komen. ''EUclaim meent conclusies te kunnen trekken door verschillende databases te combineren.''

Daar heeft Transavia op zich geen moeite mee. ''Maar als het dan niet klopt en dan toch meteen claimen, dan zeg ik nee.''

Door een uitspraak van het Europese Hof eind 2009 moeten luchtvaartmaatschappijen nu niet alleen in het geval van annulering passagiers compenseren, maar ook in het geval van langdurige vertraging. Dat kan oplopen tot maximaal 600 euro, afhankelijk van de vluchtduur.

Consumentenbond

De Consumentenbond en EUclaim werken tegenwoordig samen om het consumenten zo makkelijk mogelijk te maken dat te doen.

De Geschillencommissie Luchtvaart, een loket waar passagiers terechtkunnen wanneer ze er niet uitkomen met de maatschappij, lijkt op sterven na dood sinds deze eind vorig jaar besloot het Europese arrest te volgen, wat in het voordeel is van de passagier.

Donderdag besloot het Europese Hof bovendien dat de vergoedingen ook gelden voor vluchten die al vertrokken waren maar moesten omkeren wegens technische problemen.