VLISSINGEN - De havens in Zeeland zijn vast van plan door te gaan met de voorbereidingen voor de aanleg van een containerterminal in de Westerschelde bij Vlissingen. Dit ondanks de bezwaren van Havenbedrijf Rotterdam, dat vreest voor overcapaciteit.

Dat zei een woordvoerder van Zeeland Seaports vrijdag.

Zeeland mikt erop dat de Westerschelde Container Terminal (WCT), die een investering vergt van 350 miljoen euro, in 2016 operationeel wordt. De investering wordt pas gedaan als er een contract is met een exploitant. Dat is er vooralsnog niet.

Zeeland Seaports, met de provincie Zeeland en de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele als aandeelhouders, gaat niettemin door met de planologische procedures in de overtuiging dat alsnog een uitbater wordt gevonden.

Havenbedrijf Rotterdam

Aan de ontwikkeling van de WCT wordt al jaren gewerkt. Tot 2009 gebeurde dat in een gezamenlijk onderneming met Havenbedrijf Rotterdam.

Dat stapte er destijds uit omdat het ervan overtuigd raakte dat het beter was om eerst in het bestaande Zeeuwse havengebied aan de slag te gaan met containers, in plaats van een nieuwe en dure terminal in de Westerschelde aan te leggen, aldus een woordvoerder van het Rotterdamse havenbedrijf.

Overcapaciteit

Rotterdam breidt de capaciteit van de containeroverslag in de haven uit met de aanleg van twee nieuwe terminals op de 2e Maasvlakte. Daar zijn al exploitanten voor. Volgens een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam staan ook elders in Noord-West Europa, onder meer in Duitsland en Engeland, capaciteitsuitbreiding op stapel.

Met het oog daarop is het verstandig dit decennium de WCT niet te bouwen, aldus de woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam. ''Het is van onze kant niet zozeer verzet, als wel een een wijze raad.''

Zeeland Seaports meent dat de overcapaciteit vanzelf verdwijnt en zegt de terminal niet met de blik op de komende jaren te bouwen maar veel verder vooruit te kijken.