AMSTERDAM – De populaire URL-verkorter Bit.ly wil met een nieuw zoeksysteem zijn links doorzoeken en classificeren. In de resultaten wordt dan zichtbaar wat op dat moment relevant is of gaat worden.

Wanneer mensen in Google zoeken op een bepaalde term, laat het zoeksysteem de meest relevante website zien met de hoogste 'pagerank'. Dat is handig wanneer gebruikers geen actuele informatie nodig hebben, maar de resultaten bewegen moeizaam mee met online trends.

Bit.ly maakt een index van de meest 'virale' content en bepaalt aan de hand daarvan welke websites het meest relevant zijn. Ook websites die niet hoog in Google's 'pagerank' staan kunnen op deze manier hoog eindigen in de resultaten.

Een persoonlijke blog kan het in Google's systeem bijvoorbeeld nooit winnen va nu.nl. Bit.ly beweert dat dit in zijn zoekmachine wel mogelijk is, waardoor resultaten actueler en accurater worden.

Reputatie

Naast de zoekfunctie maakt de URL-verkorter ook een reputatiemonitor. Dit systeem laat gebruikers weten wat mensen denken van merken, producten of andere onderwerpen op sociale media. Het laat niet zien wat mensen zeggen, maar of mensen positief of negatief reageren op bepaalde onderwerpen.