AMSTERDAM – Een applicatie voor de iPhone laat gebruikers schilderijen op een speelse manier ervaren en verandert hoe galerijen hun kunst kunnen aanbieden. Gamification is een trend en moet ervoor zorgen dat de gebruiker meer beleving bij een merk ervaart.

In de applicatie 'dabball' stellen 52 kunstenaars 400 werken ten toon. Per kunstwerk is een behendigheidsspelletje bedacht dat varieert van racespelletjes tot ouderwetse bordspellen. Het zijn korte spellen die doen denken aan de minigames in Nintendo's 'Wario Ware'.

Het game-aspect is echter alleen een maar manier om mensen de kunst te laten ervaren. Het hoofdelement van de applicatie is namelijk het aanbieden en verkopen van de schilderijen. Gebruikers kunnen een kleine kopie van een kunstwerk op hun telefoon downloaden, maar het is ook mogelijk om het echte schilderij te bestellen.

Dabball wil met de applicatie een nieuw publiek kennis laten maken met kunst op een manier die zij gewend zijn. Bovendien brengen zij de galerij online op een wijze die past bij het medium.

Speels

'Gamification' is een trend die voor steeds meer zakelijke doeleindes wordt ingezet. Het zorgt er voor dat mensen trouw aan een merk blijven, maar het maakt ingewikkelde zaken ook begrijpelijk voor leken. Dabball doet dit door kunst leuk te maken voor mensen die er normaliter niets mee hebben.