AMSTERDAM - Nederlandse telecomproviders willen met Blackberryproducent Research in Motion (RIM) spreken over de mogelijkheden om klanten te compenseren voor de langdurige storing in het internetverkeer. Dat bleek donderdag uit reacties van KPN, Vodafone en T-Mobile.

Een woordvoerster van KPN kon nog niet aangeven wat het telecombedrijf van RIM verlangt. ''Er wordt nu nog hard gewerkt om de storing op te lossen en het is de eerste keer dat zoiets gebeurt. Maar we gaan zeker met RIM om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn.''

T-Mobile gaf aan dat het de gesprekken met RIM al heeft geopend, maar wilde geen details geven over de inhoud.

Niet verplicht

De providers hebben geen plannen om zelf compensatie te bieden aan gedupeerde klanten. T-Mobile benadrukte hiertoe juridisch niet verplicht te zijn. KPN gaf aan dat elke compensatie die RIM eventueel aanbiedt, wordt doorgegeven aan de klanten.

De providers konden niet aangeven of het wegvallen van de internetmogelijkheden op de BlackBerry in de afgelopen dagen heeft gezorgd voor een toename van het sms-verkeer.

Onduidelijk

RIM kan momenteel niet aangeven wanneer de storing wereldwijd is verholpen. ''Dat zou ik graag willen, maar dat kan ik niet, zeker niet op dit moment'', zei topman Mike Lazaridis donderdag.

Volgens Lazaridis is het nog te vroeg om te stellen dat de storing volledig is opgelost. ''De BlackBerrydiensten in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika zijn bijna weer normaal. We werken hard om het systeem te stabiliseren.''


De door de RIM-storing getroffen gebieden in kaart

RIM verwacht vooruitgang te boeken, maar waarschuwt voor instabiliteit voordat het systeem weer overal op een normaal niveau is. Lazaridis bood verder zijn excuses aan aan de BlackBerrygebruikers.

''Ik weet dat jullie meer van ons willen horen. We gaan jullie in ieder geval vaker op de hoogte houden van de problemen via onze website en sociale media'', aldus Lazaridis.