AMSTERDAM - Een nieuwe manier om van Schiphol een digitale luchthaven te maken, noemt oprichter Paul Parramore zijn nieuwe bedrijf Aircargoshop.

Het online luchtvrachtportaal ging vorige week van start. Het richt zich op maximaal 5.000 Nederlandse bedrijven die met luchtvracht werken.

Die bedrijven moesten tot nu toe kiezen voor traditionele expediteurs die vrachtbrieven en verpakkingsgegevens in orde maken, wat Parramore betreft een onoverzichtelijke en inefficiënte bezigheid. "Het wordt tijd om zaken inzichtelijker en transparanter te maken", aldus Parramore.

Door het digitaliseren van het boekingsproces zou Aircargoshop 20 tot 50 procent van de kosten per luchtvracht kunnen besparen, mede doordat de gemiddelde boeking 18 minuten minder tijd kost.

Primeur

De zakenman was tot deze zomer voorzitter van Air Cargo Netherlands (ACN), de brancheorganisatie voor de luchtvrachtindustrie in Nederland. Naar eigen zeggen is het initiatief een wereldprimeur.

"We zijn aan het pionieren", zegt Parramore, die zich liet inspireren door de manier waarop zijn kinderen omgaan met digitale media. Ook Vliegwinkel.nl en andere boekingsites waren een inspiratiebron. Net als bij de passagiersluchtvaart geldt dat 'vroegboekers' korting krijgen.

Aircargoshop moet binnen een jaar 2 tot 3 procent van de markt (in tonnen) kunnen pakken, verwacht de ondernemer.

In de luchtvrachtindustrie is volgens hem nog amper droog brood te verdienen, de enige optie is bezuinigen op arbeid. "Het winstniveau van 224 luchtvaartmaatschappijen is marginaal. In de afgelopen 40 jaar hebben ze per jaar niet eens 0,02 procent gehaald," aldus Parramore.