Negatieve publiciteit is óók publiciteit, zeggen ze wel eens. Ook al praten ze negatief over je, da’s altijd nog beter dan dat ze helemaal niet over je praten. Ik ben er nog niet zo van overtuigd en ik denk dat de managers van Buckler het met me eens zullen zijn.

Door Dick Bosscher

Maar er zijn wel degelijk voorbeelden die aantonen dat de stelling klopt en dat je zelfs garen kunt spinnen bij ronduit slechte berichtgeving rond je bedrijf. Prijsvechter Ryanair maakt graag gebruik van die tactiek.

Bij deze vliegmaatschappij draait alles maar om één ding: we willen de goedkoopste zijn. Geen gratis kranten aan boord, geen maaltijden en voor alle drankjes moet stevig worden betaald. Daar staat tegenover dat ze je voor een paar tientjes door heel Europa vliegen.

Commotie

Ryanair adverteert eigenlijk nooit, maar zorgt er geregeld voor, negatief in het nieuws te komen. De afgelopen twee jaar kondigde het bedrijf aan, voortaan een euro in rekening te willen brengen voor toiletbezoek tijdens de vluchten, staplaatsen in te voeren en een vetbelasting te eisen van te zware passagiers.

Uiteraard leidden al die ideeën tot commotie, discussies op internet, stukjes in de krant en reuring op radio en tv. In alle gevallen bleek het om een pr-stunt te gaan. Gewoon verzonnen om weer eens in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Het meest opmerkelijke is, dat de consument dit probleemloos accepteert: Ryanair blijft bekendstaan als een betrouwbare, goedkope vliegmaatschappij en al die fratsen in de media worden simpelweg voor lief genomen.

Nederlandse Spoorwegen

Dat werkt dus. Voorwaarde is wel dat je op het goede moment toegeeft dat er sprake is van een pr-stunt. En juist op dat punt hebben de beleidsmedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen het niet goed begrepen.

De Sprinters hebben geen toiletten meer en de NS hebben bedacht dat reizigers met hoge nood hun behoefte dan maar in een zogeheten plaszak moeten doen. Zij kunnen zich terugtrekken in de cabine van de conducteur, die vervolgens is opgezadeld met het afvoeren van het gevulde zakje. Nou ja, ik hoef verder niet uit te leggen dat dit een onzalig idee is.

Denktank

Kijk, Ryanair zou zeggen: grapje, jongens. Maar de NS geven toe dat dit een serieus plan is dat het resultaat is van een kostbare out of the box sessie van een spirituele denktank in een inspirerende omgeving.

Ergens in een bos of op de hei met een goed glas wijn en een prima diner binnen handbereik hebben mensen wier vak het is, een communicatiestrategie te ontwikkelen, bedacht dat de plaszak dé oplossing is voor het sanitaire Sprinterprobleem.

Uiteraard kwam er kritiek. Maar het ergste is – ik verzin dit niet – dat de woordvoerder van de NS in een reactie niet verder kwam dan het statement dat “de media de plaszak erg hebben opgeblazen”.

Mensen, bel mij dan eerst even!

Dick Bosscher is journalist en trainer/coach journalistiek en communicatie en eigenaar van Duidelijker bv. Hij traint journalisten en geeft communicatietrainingen aan bedrijfsleven en overheden. Je kunt hem volgen op Twitter.