AMSTERDAM – Accountantskantoren hebben te maken met teruglopende omzetten. Om dit het hoofd te bieden moet het traditionele bedrijfsmodel binnen de sector op de schop, zo stelt het ING Economisch Bureau dinsdag.

De administratieve stroom van onder meer facturen, bankafschriften, jaarrekeningen en aangiften raakt steeds meer geautomatiseerd. Accountantskantoren zouden hierop in kunnen springen door de controle en regie van de informatie- en rapportageketen op zich te nemen.

“De rol als ketenregisseur geeft het accountantskantoor een goede basis voor allerlei extra dienstverlening met vaak hogere toegevoegde waarde voor de ondernemer en accountant”, aldus de ING-economen.

Ontzorgen

De grotere accountantskantoren zagen hun omzet vorig jaar dalen met ruim vijf procent. In het maken van de stap naar nieuwe aanvullende dienstverlening die gericht is op het adviseren en ontzorgen van de ondernemer liggen grote kansen, aldus ING. Daarvoor zijn investeringen in ict en personeel wel onvermijdelijk.

Daarbij kunnen de accountantskantoren profiteren van technologische vernieuwingen, zoals de standaardisering van data. Sinds kort krijgt Standard Business Reporting (SBR) steeds meer voet aan de grond.

Overstappen

Uit onderzoek blijkt dat een op de vijf ondernemers voor een ander accountants- of administratiekantoor zou kiezen als de huidige daar niet mee werkt.

Volgens ING zijn er verschillende bedrijfsmodellen mogelijk voor accountantskantoren, waaronder de digicountant, het dienstenwarenhuis en de specialist.

De eerste vormt een combinatie van automatiseerder en accountant, het dienstenwarenhuis is “het warenhuis onder de accountantskantoren” en de specialist richt zich op een specifieke niche op de markt.