Groen is niet echt meer het toverwoord van de moderne marketing. Dat is niet erg, want groen hoeft geen marketingmiddel te zijn. Sterker nog, het idee van ‘groen’ en ‘klimaatneutraal’ is veel effectiever als het géén marketingmiddel is.

Ik vind het wel belangrijk om dingen klimaatneutraal te doen. Niet zozeer vanwege alle vreemde verhalen over het broeikaseffect die al dan niet waar zouden kunnen zijn, maar omdat we verder moeten komen. Verder komen op het gebied van technologische ontwikkelingen en zover mogelijk zien te komen zonder de natuur schade toe te brengen.

Zoals ik al in een eerdere blog heb verteld, ben ik bezig met een zoekmachine. In de ontwikkeling van een nieuwe versie hiervan, bedacht ik me dat er nog geen enkele zoekdienst is die aangeeft of een website wel of niet klimaatneutraal gehost wordt. Met andere woorden: goed idee.

Enfin, ik heb contact opgenomen met Cleanbits, een organisatie die in de gaten houdt welke website wel of niet groen gehost wordt. Dankzij deze organisatie is het mogelijk om een zoekmachine te combineren met klimaatbewust zakendoen. Ik ben geen geitenwollensok, maar ik zie wel het belang ervan in.

Groenstatus

Met andere woorden ben ik de afgelopen tijd bezig geweest om deze dienst in zoverre te perfectioneren (met behulp van Cleanbits), dat ik zowel de zoekresultaten als de ‘groenstatus’ van een website kan tonen. Een heel technisch verhaal dat erachter steekt, maar daar zal ik hier niemand mee vervelen.

Het mooie is als je vervolgens gaat praten met andere ondernemers, welgezegd IT-ers, die ook wel inzien dat het concept goed is. Althans, dat het een heel goed begin is. Veel mensen willen wel ‘een soort van’ groen ondernemen, maar weten niet precies hoe ze dat moeten doen, omdat er geen tools aanwezig zijn om dat soort dingen snel en gemakkelijk aan te kaarten.

Vooruitgang

Met andere woorden: op het moment gaan de ontwikkelingen rondom de zoekmachine erg snel en dat is natuurlijk heel spannend. Performance is belangrijk, de ‘groenstatus’ is belangrijk en met name vooruitgang is heel belangrijk.

Het zijn leuke tijden!

Edwin Dijk is eigenaar van TimeTick Urenregistratie Software en Sitix IT Innovations. Volgen via Twitter? Dat kan via @SitixTweets