DEN HAAG - In Nederland gaat in het 'digitaal daten' jaarlijks zo'n 30 à 40 miljoen euro om. Dit schat Relatieplanet, volgens eigen zeggen de grootste onlinedatingssite van Nederland.

Relatieplanet wil geen uitspraken doen over de eigen omzet. Lexa.nl, een andere grote datingsite, kan geen mededelingen doen over de omzet.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bracht woensdag naar buiten dat het internet de laatste 10 jaar belangrijker is geworden voor het vinden van een relatie.

Relatieplanet zegt zelf geen grote groei te zien, maar ontvangt de laatste jaren gemiddeld 1200 inschrijvingen per dag. Maandelijks zijn er 300.000 tot 600.000 singles op de site. In de afgelopen 9,5 jaar heeft de site ruim vier miljoen inschrijvingen gehad.

Ledenaantal

Soraya Jaha van Lexa.nl zegt dat het ledenaantal de laatste jaren wel flink is gestegen. ''Er staan nu 2,3 miljoen singles ingeschreven en dat aantal stijgt met gemiddeld één per minuut. Dit komt vooral doordat de naamsbekendheid het afgelopen jaar enorm is toegenomen.''

Thomas Boonstoppel, manager van Relatieplanet, zegt dat onlinedaten bijna volledig uit de taboesfeer is. Volgens hem werd het plaatsen van een foto als hoogdrempelig ervaren. Tegenwoordig geven mensen zich door netwerken als Hyves en Facebook makkelijker bloot en vinden ze het minder erg zich als single te presenteren.

Taboe

Lexa.nl zegt dat dat onlinedaten heel normaal en toegankelijk is geworden. Hierdoor verdwijnt het taboe vanzelf.

Jan Latten, hoogleraar Demografie aan de Universiteit van Amsterdam, is het eens dat het taboe verdwijnt. Een aantal jaar geleden was het 'not done' om een relatie via internet te krijgen. Volgens Latten brokkelt het taboe vanzelf af als het door de samenleving wordt geaccepteerd.

''De acceptatie van relaties via internet is gegroeid. Het is gewoner geworden, mensen praten en discussiëren er over. Daar kan je uit afmeten dat het taboe ook verdwijnt.''