AMSTERDAM - Groothandel Makro gaat zich richten "op alles waar een ondernemer behoefte aan heeft". Het bedrijf gaat bijvoorbeeld diensten zoals netwerkplekken en opleidingen voor ondernemers aanbieden.

De verandering is onderdeel van een vernieuwing van alle winkels. Restaurantketen La Place krijgt ook een plek in de groothandel. Dat meldt Makro woensdag.

De vestiging in Amsterdam is deze week als eerste aangepast. Op de vraag of Makro de veranderingen doorvoert vanwege tegenvallende resultaten, reageert een woordvoerder ontkennend.

"Het gaat heel goed met Makro. In de groeiende horecamarkt hebben we ons aandeel zelfs vergroot", zegt de woordvoerder. "We moeten als marktleider wel blijven vernieuwen. Juist in deze tijd van een economische crisis kunnen we daarmee problemen voorkomen."

Prijs en producten

Directeur van Makro Jean-Pierre Bienfait zei in het Financieele Dagblad van maandag daarnaast dat bij "prijs en producten, waar het bij Makro altijd om ging, het moeilijk is om eruit te springen. Daarom proberen we hulpvaardiger te worden", zei hij.

Makro wil daarnaast het aantal wajongers, jongeren met een beperking en een uitkering, uitbreiden. Nu heeft het bedrijf zeventig wajongers in dienst, volgend jaar moet dat verdubbeld zijn.

Makro is onderdeel van het Duitse bedrijf Metro Cash & Carry. Vorig jaar realiseerde Metro wereldwijd een omzet van 31 miljard euro. In Nederland zijn zeventien Makro-vestigingen met ruim vijfduizend werknemers. Wereldwijd heeft Makro 670 vestigingen in dertig landen.