DONGEN - De omzet van supermarkten is in september verder gestegen, met 2,8 procent tot 2,45 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers, die marktonderzoeker GfK woensdag heeft gepubliceerd. Een maand eerder was de omzetgroei nog ruim 4 procent.

Het aantal bezoeken aan winkels steeg met 1,3 procent. Klanten gaven per keer 21,70 euro uit, 1,5 procent meer dan in september vorig jaar.

De omzet in de maanden januari tot en met september lag met 23,94 miljard euro 2,6 procent hoger dan in de eerste 9 maanden van 2010.

GfK meldde verder dat inmiddels bijna vier op de tien huishoudens weleens op zondag de supermarkt bezoekt. Het aandeel van de zondag in de totale omzet zal over heel 2011 naar verwachting stijgen tot 1,5 procent. Het belang van de zaterdag neemt de laatste jaren af.

Vooral jonge alleenstaanden en tweeverdieners gaan op zondag naar de supermarkt, en dan vooral in de grote steden. Veel verkochte producten op zondag zijn kant-en-klaarmaaltijden en pizza's en pakken rijst en pasta.