Het is eigenlijk heel simpel: verkopen is verleiden. Voor veel branches draait het dan ook niet alleen om het product zelf te verkopen, maar vooral om gebruik te maken van de bijbehorende emoties en de zintuigen. Maak daarom ook slim gebruik van de God-wat-een-genot-factor.

Door Ilse de Boer

Natuurlijk: harde feiten als eigenschappen, prestaties en uiteraard de prijs spelen een cruciale rol bij een aanschaf.

Het zijn echter de emoties als hebberigheid of puur genot die de aankoopprikkels vaak net dat extra zetje geven, een handje geholpen door een uitgekiende marketing.

Vetgemest spaarvarken

Ook zonder kredietcrisis valt het als merk of ondernemer niet mee je hoofd boven water te houden. De concurrentie is groot in Verkoopland waar de klant nog steeds koning is en zelf bepaalt waar het zorgvuldig vetgemeste spaarvarken wordt stuk geslagen.

De kunst is dan om de koper te verleiden dat juist bij jou te doen: door slim in te spelen op de emoties en de zintuigen.

Hebben, hebben!

Neem nou bijvoorbeeld Apple. Ok, niet bepaald het minste merk maar wel een goed voorbeeld van hoe je perfect inspeelt op een eigenschap als hebberigheid. Wie herinnert zich niet de lange rijen met nerveuze en vooral ongeduldige klanten bij de introductie van de Ipads?

Deze hebberds moesten en zouden de eerste zijn met de hippe nieuwe gadget. Deze felbegeerde Ipads werden echter – zonder blikken of blozen - massaal weer gedumpt bij de introductie van hun nog betere en snellere opvolger…

Samengeknepen billen

De afgelopen weken werd er op internet al druk gespeculeerd over de nieuwe Iphone5. Er werden er al dan niet per ongeluk details gelekt om de hype en de aanstaande genotsfactor nog verder aan te wakkeren.

Het resultaat: hoog gespannen verwachtingen en samengeknepen billen bij de die-hard fans. En gisteravond, tijdens de officiële presentatie: wereldwijd meer dan 250.000 tweets in nog geen twee uur over wat uiteindelijk de Iphone 4S is geworden.

Reken maar dat veel Apple-fans nu al aftellen tot ze met deze smartphone glunderend van trots de winkel kunnen verlaten.

Trillende neusvleugels

Ook voor de autobranche bijvoorbeeld speelt de emotie een rol bij de aanschaf. Het design, de pk’s en tegenwoordig ook de zuinigheid en duurzaamheid zijn uiteraard belangrijk. Maar laat die geïnteresseerde klant maar eens met de bips diep wegzinken in de comfortabele leren stoelen.

Laat ze het fenomenale geluid uit die fantastische subwoofers horen. Laat ze met bijna trillende neusvleugels de onvergetelijke geur van een gloednieuwe auto opsnuiven onder de heimelijke verzuchting: ‘God, wat een genot’.

De Buren

Veel wannabe eigenaars dromen in de showroom of tijdens de drukbezochte autobeurs alvast weg hoe hoe zij straks in de spiksplinternieuwe bolide over Nederlands wegen zoeven, onder de afgunstige blikken van medeweggebruikers, collega’s, vrienden, familie en natuurlijk De Buren.

Want voor velen speelt dat typisch Nederlandse ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ stiekem helemaal niet zo’n belangrijke rol.

Verleiding werkt

Er zijn dan ook talloze creatieve manieren om ook jouw klant te verleiden tot een aankoop. Speel in op hun emoties en verlangens.

Geef je klant het gevoel dat ze het waard zijn, dat ze het hebben verdiend, dat ze uniek zijn of er juist bij horen dankzij jouw product. Dan gaat die God-wat-een-genot-factor ook in jouw voordeel werken!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie en freelance hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Uiteraard is zij ook op Twitter te volgen.