AMSTERDAM – De merkwaarde van Nokia is het afgelopen jaar met 15 procent afgenomen en daarmee gezakt van 8 naar plaats 14 op de ranglijst ‘Best Global Brands’-ranglijst van Interbrand. De fabrikant van mobiele telefoons heeft al geruime tijd last van teruglopende omzet en winst.

Nintendo is met 14 procent daling gezakt naar de 48ste plaats. Ook de spelcomputerfabrikant heeft te kampen met tegenvallende resultaten.

De top tien meest waardevolle merken wordt gedomineerd door bedrijven uit de technologische sector. Coca-Cola blijft voor het twaalfde jaar op een rij het beste merk, gevolgd door IBM, Microsoft, Google en GE.

Apple

Op nummer zeven staat Intel gevolgd door de snelste stijger Apple. De merkwaarde is met 58 procent toegenomen tot 33,5 miljard dollar. Hewlett-Packard sluit de top tien af.

HTC is een nieuwkomer op de lijst en staat op plaats 98. Volgens het onderzoek investeert het bedrijf flink in het ontwikkelen van naamsbekendheid bij de consument.

Heineken

Nederlandse merken als Heineken, Shell en Philips stijgen in de ranglijst. De Nederlandse bedrijven staan respectievelijk op de 91ste, 74ste en 41ste plaats. Heineken groeit 8 procent.

“Deze groei is mede te danken aan de strategie die erop is gericht om van Heineken een global merk te maken. Bovendien is het Heineken gelukt zich helder te differentiëren in een markt waar het merk een zeer grote rol speelt in het beslissingsproces”, aldus een woordvoerder bij Interbrand Amsterdam.

Toyota

Toyota is het meest waardevolle automerk, gevolgd door Mercedes-Benz en BMW.

Luxemerken als Louis Vuitton, Gucci, Hèrmes en Cartier vergrootten hun merkwaarde. Zo ook Burberry die zijn marktwaarde met 20 procent zag toenemen.

Economische onrust

Ondanks de economische onrust houden banken hun marktwaarde redelijk vast. Morgan Stanley, Goldman Sachs en Citi zien hun merkwaarde dalen met 3 tot 4 procent. Maar Europese financiële instellingen als Allianz, Zurich en Santander zien een stijging van respectievelijk 9, 8 en 5 procent.

Volgens Interbrand moet het moderne merk wendbaar zijn in tijden van economische onzekerheid. “De merken die dit jaar de Top 100 haalden, laten zien dat zij ondanks de moeilijke economische omstandigheden, zijn blijven luisteren, ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende voorkeuren en behoeften van de consument tegemoet te komen. Daarnaast blijven ze wel vasthouden aan een duidelijk gedefinieerde kern.”