Na 2,5 week Crusj Portugal kwam ik super enthousiast en vol ideeën voor nieuwe reizen terug in Nederland. In 2,5 week had ik haast geen nieuws gezien of krant gelezen.

Door Emma Blanchard

Eenmaal terug in Nederland kreeg ik het ene negatieve bericht na het andere te horen en drong het tot me door dat de recessie verder toeneemt in plaats van afzwakt.

Wat te doen? Je enthousiaste plannen voor de toekomst overboord gooien en het aanbod niet uitbreiden in 2012? Absoluut niet.

De negatieve publiciteit zorgt er alleen maar voor dat iedereen angstig wordt voor de toekomst en zijn/haar portemonnee dichthoudt. Aan die instelling wil ik niet meedoen, want op die manier gaat de crisis nooit voorbij.

Voorzichtiger

Voor 2012 ga ik wel uitbreiden en meer aanbieden dan in 2011. Ik ga dus niet van mijn “enthousiasme-plan” afwijken, maar ik ga het wel voorzichtiger aanpakken en vangnetten inbouwen waar mogelijk.

Zo zullen alle contracten die gesloten gaan worden flexibel moeten zijn. Hotels en vliegtuigmaatschappijen zijn door de crisis zelf ook flexibeler geworden, dus dit kan gemakkelijker dan voorheen bewerkstelligd worden. Stoelen of kamers moeten teruggeven kunnen worden, indien niet alles verkocht wordt.

Besparen

Verder moet er bespaard worden op de vaste lasten. Hiervoor ga ik onder andere kritisch kijken naar mijn advertenties. Tot nu toe vond ik het belangrijk dat mijn merk op veel verschillende plekken binnen de single community terugkwam.

Maar als je vervolgens van je consument hoort dat ze allemaal via Google (Adwords) op je site komen, dan hebben andere advertenties zeer weinig meerwaarde en is het geen lastige beslissing om deze advertenties te cancellen.

Onderscheiden

Je blijven onderscheiden van je concurrenten mag natuurlijk ook niet vergeten worden. Geef net even iets meer, maak je product net weer wat beter, maak je consument blijer. Dit is met name een kwestie van tijd, dus dan maar een uurtje per dag langer doorwerken.

En tot slot: out of the box denken. Afgelopen week hebben we iets bedacht wat in eerste instantie totaal niet tot de corebusiness van Crusj behoort.

Extra bekendheid

Maar dit out of the box idee kan wel veel extra bekendheid en aandacht van onze doelgroep opleveren. Zodra het idee is uitgewerkt en gecommuniceerd, kom ik hierop terug.

Op deze manier, en met een zeer positieve instelling, kan ik de crisis aan en gaat het me lukken om in het crisisjaar 2012 mijn bedrijf te laten groeien.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een reisorganisatie voor singles, en Happzy, de onafhankelijk selectie van restaurants in 165 Europese steden.