AMSTERDAM – Om de daling van inkomsten in de home entertainment-sector tegen te gaan stapt de filmindustrie over op digitaal materiaal. Filmstudio's gaan eindelijk experimenteren met een online filmplatform dat vanaf elk apparaat toegankelijk moet zijn.

De komende paar jaar zullen steeds meer consumenten overstappen op televisies met internet en ook de opkomst van tablets maakt online film gemakkelijker. Daarnaast heeft de verkoop van DVD's een daling van veertig procent meegemaakt, waardoor de stap naar een online platform onvermijdelijk is.


Filmstudio's hebben er jarenlang tegen gevochten, maar denken nu dus toch na over een model om films digitaal aan te bieden. De reden dat ze dit nog niet eerder grootschalig hebben gedaan, is omdat de online inkomsten nog lang niet hoog genoeg zijn en films niet op elk apparaat te bekijken zijn.


Meer controle, hogere prijs

Filmstudio's willen in de toekomst meer controle hebben over de verkoop en de prijs van online films. Ze experimenteren met een 'cloud'-dienst, zoals NetFlix in Amerika en Veamer in Nederland, waarbij films toegankelijk moeten zijn vanaf elk apparaat zonder dat mensen ze hoeven te downloaden.


Bovendien gaan de studio's meer controle uitoefenen op de prijs van online materiaal. Films die vlak nadat ze in de bioscoop zijn uitgebracht zullen duurder zijn dan films die al een tijd beschikbaar zijn. Een tegeneffect kan zijn dat het meer piraterij in de hand werkt dan nu al het geval is.


De volgende stap is een Facebook-integratie, waarbij films kijken een sociale ervaring wordt. In principe weinig vernieuwend, maar voor de verstokte filmindustrie vrij innovatief.