AMSTERDAM - Groupon gaat zijn businessmodel aanpassen. De kortingsite gaat trouwe klanten van de dienst belonen met nog grotere kortingen.

Dit meldt het persbureau AP. Als consumenten een bepaald bedrag besteden aan dagelijkse deals, krijgen zij in het vervolg 80 procent korting in plaats van 50 procent. Hierdoor zou de consument vaker terugkomen naar een aanbieder van een actie.

Groupon ontving de nodige kritiek van aanbieders, omdat de kortingsite er niet voor zou kunnen zorgen dat klanten terug bleven komen. Ook gaven de consumenten geen extra geld uit bij een actie van Groupon. Door de hoge kortingen maakten aanbieders in vele gevallen zelfs verlies.

Een concurrent van Groupon heeft al een soortgelijk model bedacht om klanten terug te laten keren. De startup LevelUp zorgt voor hogere kortingen naarmate de gebruiker meer diensten afneemt.

Roerig

De aankondiging van Groupon komt op een roerig moment. Eerder moest de kortingsite zijn omzet bijstellen van 713,4 miljoen dollar naar 312,9 miljoen en vertrok COO Margo Georgiadis al na vijf maanden. 

Op dit moment bereid Groupon ook nog een beursgang voor, waarvoor het investeerders zoekt. De precieze datum voor de beursgang is nog onzeker.