AMSTERDAM - De totaal verspreide oplage van de dagbladen is in het tweede kwartaal van dit jaar met 3,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde oplagecijfers van HOI, het instituut voor Media Auditing.

De totale oplage van de landelijke, regionale en gratis dagbladen bedroeg 4.452.056 exemplaren. Daarentegen nam het aantal e-papers, digitale replica's van de gedrukte versies, toe bij de Volkskrant, NRC Handelsblad, Het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad.

In totaal verspreidden de uitgevers 93.961 e-papers, een stijging van 6,9 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2010.

Tabloid

Het Friesch Dagblad, dat op 13 mei overstapte op tabloidformaat, zag zijn totaal verspreide oplage stijgen met 13,5 procent. NRC Handelsblad verschijnt sinds 7 maart op het compacte formaat. De betaalde oplage van de krant groeide met 0,2 procent.

De betaalde oplage van nrc.next groeide met 2 procent tot 71.000 exemplaren. De totaal verspreide oplage daalde wel bij nrc.next, maar dat komt volgens de uitgever door de hoeveelheid goedkope actieabonnementen die de ochtendkrant vorig jaar nog weggaf. Dit jaar is NRC Media daarmee gestopt.