Er komt een diepe economische crisis aan. Stilzitten is geen optie, bereid je onderneming voor op de storm.

Door Robert Mekking

Konijnen zijn domme dieren. Als ze koplampen zien, blijven ze als bevroren zitten. Een slechte eigenschap in een land dat in rap tempo snelwegen aan het bijbouwen is, maar ja: het zit in de genen hè.

Je zou het niet verwachten, maar tot mijn verbazing vertonen veel ondernemers momenteel exact hetzelfde gedrag. Er komt een economische crisis op ze afdenderen en ze blijven als verstijfd zitten kijken naar het naderende onheil.

Van Financieel naar Economisch

Kom op mensen! Zelfs als je sinds 2008 in een hutje op de hei hebt geleefd en alle –niet zo subtiele- voortekenen hebt gemist, was de Troonrede toch duidelijk: De financiële crisis van het afgelopen tweeënhalf jaar staat op het punt om in een heuse economische crisis om te slaan.

Sorry? Wat het verschil is? Oh, een financiële crisis voel je niet en een economische wel.

Hand op de knip

Net als veel andere inwoners van Nederland heb ik geen boterham minder gegeten toen de banken dreigden om te vallen, maar nog dit jaar zal de koopkracht van iedereen merkbaar gaan dalen en dat doet au.

Niet dat die anderhalve procent per maand gezinnen over de kop zal jagen, maar voor veel bedrijven zal een consument die onzeker en angstig is de hand op de knip gaat houden wel degelijk een forse impact hebben.

Meer, lager, minder

Het is een economische wetmatigheid: als de vraag daalt, zal er een overschot in het aanbod ontstaan. Dus zal de prijs naar beneden gaan en neemt de winstgevendheid van bedrijven af. In een dergelijke neergaande prijsspiraal, zal een deel van de bedrijven niet overleven.

Ik zal het voor ondernemers in steekwoorden vertalen: meer concurrentie, lagere prijs, minder verkopen. De vraag is natuurlijk, wat ga je er aan doen? Je kunt hier in meegaan en de broekriem aanhalen en hopen dat jouw onderneming het zal redden, of je kiest ervoor om je dienstverlening aan te passen. Crisisinnovatie, dus.

Crisisinnovatie

Ik zal je een geheimpje vertellen. Of je nou zaken doet met consumenten of met andere bedrijven, een crisis betekent niet dat er geen vraag meer is. In tegendeel: als we weinig hebben, willen we alleen maar meer.

Maar de vraag verandert wel van karakter, we geven ons geld op zo’n moment liever aan nuttige dingen uit. Denk maar eens aan de verkopers van mondkapjes toen er veel angst voor Vogelgriep was. Zo is het ook met de huidige crisis.

Doe je zaken met andere bedrijven, zorg dan dat je je dienstverlening zo aanpast dat ze besparingen opleveren voor de klant of risico’s verminderen. Doe je zaken met consumenten, zorg dan dat het kopen van jouw producten het gevoel geeft dat ze zich voorbereiden op barre tijden.

Creëer je eigen crisis

Dat er een crisis aankomt is wel zeker, dus zorg ervoor dat je erop voorbereid bent. Ga niet bibberend zitten wachten tot de storm overtrekt en creëer je eigen crisis!

Pas je portfolio aan of verander op zijn minst de waardeboodschap van wat je aanbiedt. Wees actief bezig met de crisis en besteed op zijn minst elke dag tien minuten aan het bedenken waar je klanten behoefte aan hebben of gaan krijgen.

Beter nog, besteed elke week een uurtje aan het praten met je bestaande klanten. Zij zien het onheil ook naderen. Ga in gesprek, wat houdt ze bezig en waar kun jij ze mee helpen?

Op die manier zorg je niet alleen voor je eigen overleven, maar creëer je waarschijnlijk een zakelijke relatie voor het leven.

Robert Mekking is partner bij MVR & partners en helpt organisaties hun processen te verbeteren. Reageren? Twitter.com/robertmekking.