DEN HAAG - Het postorderbedrijf Lecturama moet haar handelspraktijken aanpassen aan de regels van het consumentenrecht. De Consumentenautoriteit heeft het bedrijf daartoe gemaand naar aanleiding van klachten van consumenten in Nederland en België. Dit maakte de Consumentenautoriteit vrijdag bekend.

Lecturama is een bedrijf dat verzamelseries aanbiedt op het gebied van diverse hobby’s, zoals breien of digitale fotografie. Consumenten klaagden erover dat zij ongewenste vervolgzendingen ontvingen, terwijl zij naar hun idee slechts hadden ingestemd met het ontvangen van een proefpakket.

''De regels die consumenten beschermen, bepalen dat in het verkoopgesprek het aanbod voldoende duidelijk moet worden gemaakt. Als een consument slechts heeft ingestemd met een kennismakingspakket, kan het bedrijf hem niet dwingen te betalen voor vervolgzendingen die zomaar worden gestuurd“, aldus directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit.

Het bedrijf heeft meteen nadat het gemaand was, besloten zijn verkooppraktijk anders in te richten. Zo wordt er eerst gebeld voor een kennismakingspakket. Pas daarna volgt in een nieuw gesprek een aanbod voor vervolgzendingen.