AMSTERDAM – Door slim gebruik te maken van fantoompijn creëert een apparaat de illusie dat een virtueel object daadwerkelijk door het lichaam beweegt. Hiermee worden nieuwe stappen gezet om virtuele werelden realistischer te ervaren.

Grafisch gezien zijn virtuele werelden op het punt dat er een geloofwaardige omgeving gecreëerd kan worden. Dankzij bewegingscontrollers worden ook de gebaren die mensen moeten maken steeds realistischer. Wetenschappers aan de universiteit van Kajimoto gaan weer een stap verder en experimenteren met een apparaat dat gevoel op een realistische manier kan simuleren.

Door twee punten op de huid tegelijkertijd te stimuleren ontstaat tussen de punten een fantoomgevoel waardoor het lijkt alsof het gedeelte aangeraakt wordt. Om het gevoel te creëren dat iets door het lichaam beweegt moeten de bovenkant en onderkant van de plek gestimuleerd worden. Met de juiste stimulans lijkt het er dan op alsof iets door het lichaam heen beweegt en kan pijn worden nagebootst zonder dat het echt pijn doet.

Met behulp van bewegingscontrollers wordt de locatie van het lichaamsdeel bepaald, waardoor het gevoel op een exacte plek gecreëerd kan worden. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor virtuele werelden en video games.  

Op afstand zoenen

De onderzoekers van de Kajimoto-universiteit kwamen eerder al met een apparaat dat zoenen op afstand mogelijk maakt via de computer. Hoewel het bizar klinkt, maakt ook die technologie een realistische ervaring van de virtuele wereld mogelijk. Dat is nu nog onbegrijpelijk, maar eventueel de volgende stap om media te ervaren.