Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 24 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Placeholder afbeelding NU.nl

A-merken verliezen terrein op huismerken

Door ANP

09 sep 2011 om 08:21Update: 12 jaar geleden
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
AMSTERDAM - A-merken in de voedingsindustrie leveren steeds minder winst op doordat de kosten harder stijgen dan de omzet. Voor huismerken van supermarkten geldt het omgekeerde.

Dat blijkt uit onderzoek van EFMI Business School en PwC waarvan de resultaten vrijdag zijn gepubliceerd.

De sector kampte de laatste jaren met onder meer de prijzenslag in de supermarkten, stijgende grondstofprijzen en de economische crisis. De winstmarges van Nederlandse producenten van A-merken zijn daardoor tussen 2002 en 2009 met ruim een kwart gedaald.

Winst

Producenten van huismerken zagen hun marges juist met een derde stijgen. Op A-merken wordt nog wel meer winst gemaakt, maar het verschil wordt steeds kleiner.

Volgens de onderzoekers zullen de producenten hun gestegen kosten moeten gaan doorberekenen aan de klant.

''De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen", stelt Hans Bod van PwC.

Eerder

  • 07 sep 2011 om 12:58
    Omzet supermarkten stijgt in augustus
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 07 sep 2011 om 13:19
    Miljard omzetverlies supermarktsector door derving
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 06 sep 2011 om 12:20
    'Duurzame producten niet zichtbaar genoeg'
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 08 mrt 2011 om 08:24
    'Supers kunnen kosten niet doorberekenen'
    Geen afbeelding beschikbaar
  • 11 nov 2010 om 18:22
    'Promotieoorlog supermarkten steeds heviger'
    Geen afbeelding beschikbaar
Beeld: NU.nl
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

Supermarkten


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 07:21
    Eerste staat in VS remt gebruik van TikTok en Instagram door kinderen
  • 07:10
    Stelling: Ik pas mijn gedrag aan sinds ik me bewust ben van klimaatverandering
  • 07:07
    Argentinië luistert WK-feest op met oefenzege en achthonderdste goal Messi
  • 06:38
    VideoWaarom er antivapecampagnes op TikTok zijn: 'Is geen roken light'

Meest gelezen

  • 1
    Volkswagen moet Nederlander 3.000 euro betalen in sjoemeldieselzaak
  • 2
    Trans atleten mogen niet meer meedoen aan internationale vrouwenwedstrijden
  • 3
    Veerdienst van Eemshaven naar Noorwegen stopt na maanden met problemen
  • 4
    Acda en De Munnik na acht jaar weer bij elkaar, bezig met nieuwe muziek
  • 5
    Paleis Monaco ontkent dat prins Albert en prinses Charlene gaan scheiden


Nieuwsvideo's

  • Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw
    Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw
  • Vandalen vernielen McDonald's tijdens pensioenprotest in Parijs
    Vandalen vernielen McDonald's tijdens pensioenprotest in Parijs
  • Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
    Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
  • Acda en De Munnik kondigen comeback aan op Qmusic
    Acda en De Munnik kondigen comeback aan op Qmusic

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden