DONGEN - Nederlandse supermarkten hebben in augustus bijna 4 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. Dat heeft marktonderzoeksbureau GfK woensdag bekendgemaakt.

De opbrengsten van de supermarkten stegen tot 3,1 miljard euro, tegen 2,9 miljard euro een jaar eerder. In de eerste 8 maanden van dit jaar nam de omzet met 2,5 procent toe tot 21,5 miljard euro.

De supermarkten verwelkomden 1,5 procent meer klanten, die per bezoek gemiddeld 2,3 procent meer uitgaven dan in augustus 2010. Het gemiddelde bedrag per kassabon kwam daardoor uit op 21,03 euro.

Consumenten maakten bij een op de zes aankopen gebruik van een actie. Vooral wasmiddelen, luiers, bier en koffie werden veel in aanbieding verkocht.

Vertrouwen

GfK concludeerde verder, in navolging van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat het consumentenvertrouwen in Nederland in de afgelopen 6 maanden sterk is gedaald.

Het vertrouwen is vooral aan de randen van Nederland laag, maar daalde volgens de onderzoekers ook sterk in de Rijnmond en in Brabant.