AMSTERDAM – Ondernemingen met personeel in het buitenland lopen meer risico dan ze zelf denken. Veel bedrijven gaan er van uit dat een verzekering voor het personeel voldoet, maar dit is onterecht.

Dit verklaart Aon Hewitt, dat gespecialiseerd is in onder andere HR-management. Volgens Aon Hewitt sturen Nederlandse bedrijven steeds meer personeel het buitenland in.

Dit kunnen expats zijn, maar ook zakenreizigers. De onrust van de laatste tijd in onder andere Libië en Syrië laat zien dat personeel in gevaar kan komen en dat bedrijven maatregelen moeten nemen.

Werkgevers hebben de plicht om hun personeel te beschermen. Zij zijn juridisch verantwoordelijk voor wat er gebeurt met hun personeel.

Reputatie

“Veel bedrijven doen hier te weinig mee en daarmee bewijzen ze niet alleen hun eigen mensen, maar ook hun reputatie geen dienst”, aldus Arno Rietveld, consultant bij Aon Hewitt.

Een verzekering kan een oplossing zijn als er bijvoorbeeld losgeld moet worden betaald, maar personeel moet ook soms worden gerepatrieerd. Dan moet een bedrijf een veiligheidsprotocol hebben.

Crisissituatie

Hierin moet onder andere staan hoe de taken binnen een organisatie zijn verdeeld in een crisissituatie. Verder moet ook duidelijk zijn welke maatregelen nodig zijn als er iets gebeurt met het personeel.

Tijdens de onrusten in Libië moest onder andere bouwbedrijf BAM personeel uit het land halen.