AMSTERDAM – Nederlandse bedrijven missen een inspirerende visie en als ze die al hebben voeren ze die niet goed door in de organisatie. Dit kan een schadelijk effect hebben op de bedrijfsvoering.

Dit verklaart adviesbureau &samhoud dinsdag op basis van een onderzoek. Het bureau ondervroeg wereldwijd 3000 managers.

Een visie is belangrijk voor de prestaties in een organisatie. Aziatische managers verklaren in het onderzoek dat door een sterke visie op het bedrijfsproces de bedrijfsdoelen duidelijker worden en de klantentevredenheid groeit.

Ook heeft een visie een positief effect op de creativiteit en komt er een grotere focus van het bedrijf op de prestaties.

Prestaties

“Visiegedreven organisaties presteren nou eenmaal beter. 90 procent van de organisaties in Nederland heeft wel een visie ontwikkeld, maar vervolgens onvoldoende geïmplementeerd”, verklaart Salem Samhoud, oprichter van &samhoud.

“Visie wordt in ons land te weinig geleefd en geloofd en dat kan op termijn leiden tot een enorme waardevernietiging.”

Azië

Aziatische bedrijven hebben wel een sterkere focus op visie binnen het bedrijf. 82 procent van de geïnterviewden uit bijvoorbeeld Maleisië geeft aan dat de eigen organisatie een “inspirerende” visie heeft. Voor China en India is dit respectievelijk 73 procent en 69 procent.

In Duitsland geeft 48 procent van de managers aan dat de organisatie een duidelijk doel met het bedrijf heeft. Nederland bungelt onderaan met een percentage van 36 procent.