Je kunt jezelf niet zomaar uitroepen tot expert, maar hoe verwerf je als ondernemer dan toch expertstatus? Twitter is de uitkomst!

In mijn vorige blog besprak ik dat iedere ondernemer een expert is op meerdere gebieden en dat de ondernemer hier zijn voordeel mee kan doen buiten zijn bedrijf om. Ik kreeg vervolgens de vraag hoe je die expertstatus nu eigenlijk bereikt, want je kan wel van jezelf vinden dat je ergens goed in bent, maar hoe toon je dit aan het publiek?

Kippen vs. Eieren

De vraag is denk ik terecht. Je kan jezelf moeilijk tot expert uitroepen op een bepaald gebied en vervolgens gelijk als goeroe gezien worden. Pas wanneer andere mensen jou als expert zien, ben je dat ook daadwerkelijk. Het lijk een beetje op het "kip en het ei" verhaal; Als je jezelf niet tot expert kan uitroepen en dit dus ook niet kan zeggen tegen het publiek, hoe kan het publiek jou dan wel als meester in het vak zien, waardoor je ook daadwerkelijk een expert wordt?

Toon inzet

Het begint naar mijn mening allemaal met hard werken (zoals de meeste dingen in het ondernemerschap). Je zorgt dat je extra inzet toont voor klanten en in hun ogen excelleert op elk vlak dat te maken heeft met jouw vak. Door net dat extra stukje advies te geven of sneller te leveren dan verwacht zullen klanten al snel een goed woordje voor je over hebben. En dit komt handig uit bij het verwerven van expertstatus, omdat je klant nu zegt dat je goed werk levert in plaats van jijzelf.

Twitter als expert-tool

Met social media is het tegenwoordig ontzettend simpel om feedback te krijgen op je werk en zo ook makkelijk om lof te ontvangen. Je vraagt middels een tweet simpelweg of een klant tevreden is met het door jouw geleverde resultaat en met een beetje geluk antwoordt deze klant met een positief tweetje terug en dit heeft enorme voordelen:

Twee vliegen, één klap

Niet alleen weet jij nu dat je goed werk hebt geleverd en heb je zo een nieuwe testimonial voor op je website, maar nu weten ook alle volgers van de betreffende klant dat je goed werk verricht. Als je nu de positieve feedback quote in een retweet, sla je weer twee vliegen in één klap. Nu weten namelijk ook al jouw volgers dat je lovende woorden ontvangt én je hebt gelijk een stukje binding met de klant aan wie je in eerste instantie de vraag stelde.

Als expert gezien worden is tegenwoordig helemaal niet zo lastig meer. Je hoeft er alleen voor te zorgen dat andere mensen jou eerst als expert zien, voordat je jezelf met deze titel kan aanspreken. Eigenlijk is het altijd al zo geweest, maar deze tijden van revolutionaire communicatie maken het er wel makkelijker op.