AMSTERDAM – Een Facebook-applicatie van het marketingbedrijf Wildfire gebruikt de mening van gebruikers om betere advertenties te maken.

In januari lanceerde Facebook al gesponsorde verhalen voor hun platform. Daarmee worden onder andere statusupdates en check-ins gebruikt om advertenties mee te maken. Als een vriend bijvoorbeeld bij Starbucks incheckt dan krijgt een gebruiker dat op zijn voorpagina gepost inclusief de advertentie van Starbucks.

Een probleem van dit systeem is dat sponsors geen controle hebben over de gesponsorde verhalen. Hierdoor kunnen advertenties foutief zijn, of gewoon saai. Slechts 3.3 procent van de gebruikers klikt dan ook op dit soort advertenties.

User-generated advertenties
Met een nieuwe Facebook-applicatie wil Wildfire meer macht aan de adverteerders geven. In eerste instantie kunnen adverteerders vragen stellen aan de consument over hun eigen product op de fanpagina van een bedrijf. Gebruikers delen deze mening dan op hun prikbord, maar ook bedrijven kunnen deze mening gebruiken.

Iemand die de mokkakoffie bijvoorbeeld erg lekker vindt en dat deelt op de fanpagina, kan met die mening terugkomen in een advertentie op de pagina's van zijn vrienden. De applicatie komt bovendien met een filtersysteem, zodat negatieve reacties geblokkeerd kunnen worden. Adverteerders kunnen dus zelf kiezen wat ze wel en niet willen gebruiken voor hun advertenties. Daarmee adverteren ze op een passend moment met de juiste tekst.

Volgens Wildfire werken de verhalende advertenties beter dan nietszeggende check-ins of oncontroleerbare statusupdates. Zelf hebben ze een gemeten dat 17 procent van de mensen op dit soort advertenties klikken. Wel geeft Wildfire toe dat grote bedrijven meer effect hebben dan kleine bedrijven, simpelweg omdat kleine bedrijven niet het bereik hebben om gesponsorde verhalen effectief te gebruiken.