AMERSFOORT - Zuivelconcern FrieslandCampina heeft de winst in het eerste halfjaar zien dalen tot 127 miljoen euro, van 156 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf maakte de halfjaarcijfers woensdag bekend.

Het zuivelconcern wijt de winstafname aan een aanpassing van de garantieprijsberekening en winstverdeling, lagere marges en hogere investeringen in de organisatie.

De omzet steeg wel met 9,3 procent tot 4,7 miljard euro. Hogere verkoopprijzen en volumegroei van consumentenproducten in vooral Azië en Afrika droegen bij aan de omzetgroei.

Merken als Peak (Nigeria) en Friso (baby- en kindervoeding) presteerden goed. Topman Cees 't Hart zei tevreden te zijn over de ontwikkelingen in Azië en Afrika. De activiteiten in Europa hebben het lastiger. ''Er is geen sprake van groei van de consumptie en consumenten blijven bijzonder gevoelig voor lage prijzen en productpromoties.

Met name in Duitsland lukt het niet om de noodzakelijke prijsverhogingen in de markt door te berekenen'', zei hij in een toelichting.