AMSTERDAM - Verfproducent AkzoNobel verwacht een "aanzienlijke" besparing op de reiskosten door het invoeren van videovergaderen. Wereldwijd worden daarom vijftien vestigingen voorzien van 'telepresence'-ruimtes, zo bericht het bedrijf woensdag.

 

Het concern hoopt dankzij de techniek ook tijd te besparen en de "CO2-voetafdruk" van het bedrijf te verkleinen. Naast intern gebruik zet AkzoNobel de techniek in om te overleggen met leveranciers, distributeurs en klanten.

Telecombedrijf Orange sluit AkzoNobel aan en zorgt voor de toegang tot een wereldwijd netwerk bestaande uit zo'n 800 besloten en openbare telepresence-ruimtes over de hele wereld. Dit soort systemen van fabrikanten als Cisco, Polycom en Vidyo proberen in afzonderlijke ruimtes met grote schermen de aanwezigheid van gesprekspartners na te bootsen.

Investeren

Hoewel het massaal gebruik van videovergaderen al jaren wordt voorspeld, zijn het vooral grotere bedrijven die investeren in de techniek. De opmars van software 'in de cloud', oftewel via de servers van een derde partij, en goedkopere hardware zou het gebruik kunnen versnellen.

Aan de onderkant van de markt stellen kleinere bedrijven zich nog vaak tevreden met (grotendeels) gratis diensten als Skype, iChat en Google Voice.